Direct naar inhoud
Bijeenkomst 'Mag ik met AI het eindexamen nakijken?' juni 2024_1

Terugblik: Maand van AI in het onderwijs

Cito AI | 04-07-2024 | Nieuws De Maand van AI in het onderwijs zit er alweer op. Een maand waarin we, met vele andere organisaties, de deuren openden voor andere onderwijsprofessionals om van gedachten te wisselen over de kansen en risico's van AI in het onderwijs.

Op 13 juni jl. organiseerden we een interactieve bijeenkomst over automatisch nakijken bij ons op kantoor. We lieten de deelnemers zien hoe goed een AI open vragen van een eindexamen al kan nakijken. Ook gingen we in gesprek over hoe het ingezet kan worden én de mogelijke positieve en negatieve effecten daarvan. We gebruikten hiervoor een praatplaat, waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende niveaus van autonomie voor een AI om beslissingen te nemen.

Gedurende de bijeenkomst vroegen we de deelnemers meerdere keren om aan te geven met welk niveau van autonomie zij, op basis van de gegeven informatie, comfortabel zijn. We merkten dat naarmate we meer informatie gaven over hoe Cito AI in deze context inzet, mensen sneller geneigd waren om meer autonomie van AI te accepteren.

Deze bijeenkomst gaf ons mooie aanknopingspunten om het onderzoek in deze context voort te zetten.

Joost Kruis, psychometrisch onderzoeker bij CitoLab

Na afloop van onze bijeenkomst werd er nog veel gesproken over AI in het onderwijs in de media. Zo schreef Martin Bakker, leraar aardrijkskunde op de havo en het vwo, de opinie 'AI maakt het eindexamen eerlijker'. Paar dagen later werd daarop gereageerd in een tweede opinie 'ChatGPT kan echt niet beter nakijken dan een mens'*, een verzameling van lezersreacties. Beide artikelen werden gepubliceerd door Trouw.

*disclaimer: bij ons nakijkproject gebruiken we (bewust) geen ChatGPT

Zoeken