Direct naar inhoud

Verder kijken dan cijfers

24-10-2025 | Blog “Hij begrijpt de sommen. Maar zodra er tijdsdruk bij komt, blokkeert hij.” Wiskundedocent Dorien vertelt over Mink, een leerling uit vmbo 2.

Zijn resultaten voor rekenen-wiskunde waren onverwacht middelmatig. Totdat uit een vragenlijst over leer-werkhouding bleek dat hij vooral moeite had met planning en concentratie. “Toen ik dat wist, kon ik Mink heel anders begeleiden. Ik zag hem meteen groeien.”

Op tijd bijsturen of uitdagen

Het voorbeeld laat zien dat cijfers vaak maar een deel van het verhaal vertellen. Wie wil weten hoe een leerling zich ontwikkelt, moet verder kijken dan alleen kennis en vaardigheden. Want juist sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding spelen een grote rol bij schoolsucces.

Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs zoeken naar manieren om dat bredere beeld te krijgen. Het leerlingvolgsysteem Leerling in beeld VO helpt daarbij. Het geeft jou als docent meer houvast. Niet om leerlingen af te rekenen op cijfers, maar om hun ontwikkeling op de voet te volgen. Als je vroeg ziet dat een leerling vastloopt, kun je bijsturen. En als je sterke kanten herkent, kun je extra uitdagen. Zo wordt toetsing een middel om vooruit te kijken.

Betrouwbare data

Ontwikkeling kun je alleen goed volgen als de toetsen en resultaten overzichtelijk en bruikbaar zijn. Dat vraagt om een solide toetsplatform en betrouwbare rapportages. Voor Leerling in beeld VO komt dat straks samen op Woots. Waarschijnlijk ken je Woots al van de Kijk- en luistertoetsen. Vanaf schooljaar 2026-2027 is dit ook de basis van het leerlingvolgsysteem.

Zo ziet dat eruit:

  • Een compleet beeld van al je leerlingen;
  • Alle toetsen op één platform;
  • Toetsen en meten op het juiste niveau en van de juiste kwaliteit;
  • Zelf je toetsen maken en automatisch laten nakijken;
  • Rapportages met focus op groei.

Aandacht voor complete plaatje

De meerwaarde hiervan zit ’m in de inzichten die je krijgt. Neem het buurmeisje van Mink: Jente uit havo 1. Zij haalde lage cijfers, maar de rapportage liet ook zien dat ze minder goed in haar vel zat. Het gaf haar mentor de kans om op tijd met haar in gesprek te gaan. Dat zorgde voor een fijner gevoel en daardoor betere prestaties.

Aan de andere kant van het land vind je Omar. Bij hem constateerde zijn docent een opvallend sterke leesvaardigheid Engels, terwijl zijn motivatie flink leek af te nemen. Reden voor de docent om Omar meer uitdaging te geven. Dat pakte direct gunstig uit voor zijn leer-werkhouding.

Onderwijs op maat

De drie voorbeelden bewijzen dat toetsresultaten zo veel meer zijn dan een eindcijfer. Ze geven geen oordeel, maar een andere blik. Samen met jouw expertise helpen ze om vermoedens te bevestigen, nieuwe inzichten op te doen en je lessen op maat te maken voor jouw leerlingen.

En dat is precies wat veel scholen zoeken: geen administratieve rompslomp, maar informatie die een-op-een bruikbaar is in de klas. Een manier om nauwgezet te volgen hoe je leerlingen ervoor staan. Zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Zodat onderwijs beter kan aansluiten bij wat je leerlingen nodig hebben.

Samen bouwen

De komende jaren bouwen we verder aan Leerling in beeld VO. Samen met jou en samen met jouw school. Waarbij het allemaal draait om één ding: leerlingen eerlijke kansen geven om zich te ontwikkelen. Ieder op de eigen manier.

Of, zoals docent Dorien het zegt over Mink: “Je gunt iedere leerling zijn unieke karakter. Zijn eigen ontwikkeling. Een beeld dat verder reikt dan een rapport met cijfers.”

Meer lezen over Cito’s Leerling in beeld vo? cito.nl/leerlinginbeeld-vo

Zoeken