Direct naar inhoud

Talenexamens van de toekomst

In 2019 is het project Talenexamens van de toekomst ontstaan (voorheen Project Taalvaardigheden), een onderzoeksproject waarin vaardigheden en nieuwe inhouden zijn bestudeerd vanuit verschillende niveaus en de talen waarvoor Cito jaarlijks de verschillende tijdvakken ontwikkelt.

Voor dit onderzoeksproject zijn verschillende aanleidingen te benoemen: de destijds mogelijke veranderingen in het licht van Curriculum.nu waarin ‘communicatie’ en ‘interactie’ meer in de schijnwerpers kwamen, de roep vanuit de vereniging van leraren Levende talen om het ERK te gebruiken voor de examens MVT en het herijkte ERK, waarin descriptoren voor het construct mediation verder waren uitgewerkt. Dit in combinatie met de beweging in het onderwijs dat zich steeds meer is gaan richten op de communicatieve aanpak waarbij de aandacht voor alle taalvaardigheden min of meer evenredig zou moeten zijn (Bonset, 2013). Daarnaast zou het gewicht dat leesvaardigheid heeft in het examenprogramma VO onder andere leiden tot ‘teaching to the test’.

De werkwijze van het onderzoeksproject verliep volgens een ‘trechtermethode’, waarbij we aanvankelijk van een heel brede blik uiteindelijk gefocust hebben op vier onderzoekslijnen:

Onder elke lijn zijn taken ontwikkeld voor verschillende talen die op kleine schaal zijn afgenomen op scholen. De bevindingen en conclusies nemen we mee in de advisering van de syllabuscommissies en de te ontwerpen examens op basis van de nieuwe eindtermen mvt.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken