Direct naar inhoud

Hoe verhoudt zich ons examenstelsel tot dat in de door ons omringende landen?

Voorbeelden van examensituaties in het buitenland, worden regelmatig gebruikt in discussies over het Nederlandse examensysteem. Echter, het beeld dat wordt geschetst is vaak beperkt, omdat de voorbeelden uit hun context gehaald zijn. Om de volledige context te kennen, legden we in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de examenstelsels naast elkaar van België, Frankrijk, Duitsland, Finland en het International Baccalaureate (IB) Diploma Programme.

Thema's

Hoe gaan omringende landen om met thema’s die wij in Nederland als een uitdaging ervaren? Neem het maatwerkdiploma: voorstanders menen dat je vakken op verschillende niveaus moet kunnen afsluiten. En in veel landen kan dat. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook in de Nederlandse context logisch is. In ons rapport 'pagina 36' leggen we uit hoe dat zit. 
Andere thema’s die in dit rapport aan bod komen zijn: de zesjescultuur, het feit dat je slechtste vak het niveau van je diploma bepaalt, het aantal examenvakken en de slaag-zakregeling.

Grote verschillen

We zien behoorlijke verschillen tussen de landen. Zoals het percentage dat  het centrale examen meetelt in de diplomabeslissing. Ook vallen ons de verschillen op als we kijken naar de impact van school gebonden toetsen (lees schoolexamens). Zo mag een leerling in Duitsland niet aan het centraal examen meedoen als de resultaten op het schoolexamen niet goed genoeg zijn. 

En hoewel Finland vaak als voorbeeld wordt gesteld, zien we daar dat slechts een derde van de leerlingen die klaar is met hun middelbare school, kan starten met een vervolgopleiding. Door de schaarste aan plekken ontstaat er een enorme competitie. Dit verhoogt de spanning onder de leerlingen. De leerlingen die afgewezen zijn, moeten een half jaar later opnieuw examen doen en proberen dan hogere cijfers te halen om alsnog toegelaten te worden.

Overzicht

Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de meest concrete indicatoren:
(Klik op plaatje voor vergroting)

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken