Rekenvaardigheden in het (s)bo
Door: Buisman, M., Kuijper, S., Hickendorff, M., Kuijpers, R.E., Keuning, J., Walet, L., Meijer, J., Ankersmit, M. & Van Kronenburg, F. | 01-07-2021 In dit technisch rapport lees je over het Peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde bij schoolverlaters in het (speciaal) basisonderwijs in het schooljaar 2018/2019.In het schooljaar 2018/2019 is het Peilingsonderzoek Rekenen-Wiskunde bij schoolverlaters in het (speciaal) basisonderwijs uitgevoerd door een consortium van Kohnstamm Instituut, Cito BV, KPC Groep en Universiteit Leiden in opdracht van het Nationaal Regierorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en onder regie van de Inspectie van het Onderwijs. Doel was om, op stelselniveau, aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs systematisch in kaart te brengen (a) wat de leerlingen kennen, kunnen en begrijpen, (b) hoe zich dat verhoudt tot voorgaande jaren, (c) hoe het onderwijsleerproces gekarakteriseerd kan worden, en (d) hoe de rekenprestaties van leerlingen samenhangen met kenmerken van de leerling, leerkracht, school en onderwijsleerproces. Om deze onderzoeksvragen te beantwoorden zijn verschillende instrumenten afgenomen. Enerzijds gaat het om toetsgegevens op de verschillende domeinen van rekenen-wiskunde; anderzijds gaat het om kenmerken van leerlingen, leerkrachten, scholen en het onderwijsleerproces die grotendeels met vragenlijsten zijn verzameld, aangevuld met leslogboeken en lesobservaties. In totaal namen ongeveer 6000 leerlingen afkomstig van 157 BAO-scholen en 43 SBO-scholen deel. Op 119 BAO-scholen was de dataverzameling voor het huidige peilingsonderzoek gekoppeld aan die van TIMSS-2019 in groep 6.
Bekijk het technisch rapport Peil.onderwijs Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!