Direct naar inhoud

Antoinette van het Hul

Toetsdeskundige

“Een goede toets is afgestemd op de kandidaat", zegt Antoinette. Als toetsdeskundige zorgt ze ervoor dat toetsen aansluiten bij de doelgroep en bijdragen aan inzicht in ontwikkeling. Je kunt bij Antoinette terecht voor:

  • Ontwikkeling van toetsvragen voor het beroepsonderwijs, Nt2 en Cito Zakelijk
  • Begeleiding van toetsconstructeurs voor de pabo reken- en wiskundetoets
  • Borging van betrouwbare en valide toetsvragen
Ontmoet Antoinette op LinkedIn

Van oorsprong komt Antoinette uit de zorg. Ze was jarenlang logopedist en hielp kinderen en volwassenen met hun taal. Dat stukje taal, dat is waar ze blij van wordt. Daarnaast werkt ze graag met mensen en data. Een combinatie van die drie vond ze bij Cito. Eerst als Medewerker Toetsing, nu als Toetsdeskundige.

Duidelijke taal in elke toets

Omdat Antoinette werkt voor verschillende doelgroepen, verdiept ze zich vaak in nieuwe onderwerpen. Ze vertelt hierover: “Alle vakgebieden zijn interessant en versterken elkaar. Binnen Nt2 letten we bijvoorbeeld sterk op duidelijk taalgebruik. Wat ik daar toepas, neem ik mee naar de andere vakgebieden.”

Ontwikkeling zichtbaar maken

Toetsen en examineren zijn volgens Antoinette geen doel op zich; ze moeten ontwikkeling zichtbaar maken. “Het gaat erom dat we kandidaten duidelijkheid geven over wat ze kunnen verwachten. Bijvoorbeeld door middel van een heldere toetsmatrijs en duidelijke eindtermen. Haalt een kandidaat de toets niet, dan krijgt diegene inzicht in waar verbetering mogelijk is. Zo wordt toetsing een middel om groei te stimuleren, in plaats van slechts een momentopname.”

Ik hoop dat ik mensen stimuleer om verder te groeien in hun vaardigheden

Toetsen moeten bijdragen aan een doel

Het belangrijkste in haar werk is kwaliteit leveren, zegt ze. “Ik probeer altijd te onderzoeken wat er precies nodig is. Daar vraag ik dan ook graag op door. Een toets of examen moet niet op zichzelf staan, het moet bijdragen aan een doel. Met die gedachte ontwikkel ik items.”

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken