
- Onderwijs
- Primair onderwijs
- Leerling in beeld - kleutervolgsysteem
- Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Leerling in beeld - kleutervolgsysteem
Vind hier het antwoord op al jouw vragen over ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld.
Algemene vragen
Wat is Leerling in beeld - kleutervolgsysteem en hoe werkt het?
Ons kleutervolgsysteem is een observatie-instrument om je kleuters en groep te volgen in hun ontwikkeling. Het instrument volgt de kleuters met behulp van observaties (leerkrachtroute) voor de domeinen Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek. Wil je bij Taal of Rekenen meer inzicht in de vaardigheden van je kleuter op een bepaald subdomein? Maak dan gebruik van de kindroute en zet de speelse verdiepende activiteiten en opdrachten in, op papier of digitaal.
Gebruiksvriendelijke rapportages geven je inzicht op kind- en groepsniveau, en op de verschillende subdomeinen. De sprongsgewijze groei staat hierbij altijd centraal. De rapportages hebben een signalerende functie en geven handvatten voor je handelen in de groep.
> Bekijk hoe ons kleutervolgsysteem werkt.
> Bekijk hoe ons kleutervolgsysteem eruitziet.
> Lees meer op cito.nl/kleutervolgsysteem
Waar is de normering op gebaseerd?
Het beeld van kleuters wordt niet bepaald door te vergelijken met een landelijke referentiegroep, zoals je dit misschien kent van de oude toetsen Taal en Rekenen voor Kleuters. Daar werd gekeken naar de vaardigheid van kleuters in vergelijking met een landelijke referentiegroep (At/m E of I t/m V). De normering van ons kleutervolgsysteem is gebaseerd op inhoud. Waar staat een kleuter als je kijkt naar de leerlijn? Tijdens een standaardbepaling hebben onderwijsprofessionals (leerkrachten groep 1 en 2 en andere experts) voor de verschillende subdomeinen bepaald wat doorgaans gezien wordt bij een kleuter eind groep 1 en bij een kleuter eind groep 2. Onze psychometrische afdeling heeft deze informatie samen met de data uit de verschillende onderzoeken met behulp van psychometrische modellen samengebracht tot een (absolute) normering.
Waarom kiezen voor ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld?
Ons kleutervolgsysteem vormt precies de middenweg tussen objectiviteit en de professionele regie van de leerkracht. Het is kort en krachtig waar mogelijk (leerkrachtroute) en uitgebreider waar nodig (kindroute). Je kiest zelf welk deel van ons kleutervolgsysteem je gebruikt. Van sommige kleuters heb je voldoende gezien om een indruk te krijgen van zijn vaardigheden en is de leerkrachtroute voldoende. Bij andere kleuters heb je misschien aanvullende informatie nodig en zet je de kindroute in.
Het systeem geeft je een beeld van de groei van een kleuter en laat zien waar het kind staat in de leerlijn. Je krijgt inzicht in de verschillende (sub)domeinen en ontvangt informatie op groepsniveau. Ons kleutervolgsysteem is daarnaast gescreend door leerkrachten en intern begeleiders uit het (s)bo.
Door onze jarenlange expertise op psychometrisch gebied hebben wij de belangrijkste observatiepunten, activiteiten en opdrachten geselecteerd. Op deze manier is het instrument kort én krachtig, maar ook wetenschappelijk onderbouwd. Het is dan ook goedgekeurd door de Expertgroep toetsen PO.
Ons kleutervolgsysteem sluit bovendien goed aan bij ons Leerling in beeld - leerlingvolgsysteem. Beide systemen hebben vergelijkbare uitgangspunten en zijn technisch aan elkaar gekoppeld. Ons kleutervolgsysteem is onder meer gebaseerd op de leerlijnen en doelen van SLO en Expertisecentrum Nederlands.
Is het veld betrokken bij de ontwikkeling?
Zeker! Ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld maakten we samen met meer dan duizend onderwijsprofessionals uit het veld. Zo hebben we alle wensen voor een kleutervolgsysteem in kaart gebracht. Ook betrokken we het veld bij zaken als de standaardbepaling. Denk hierbij aan vragen als: hoe bepaal je voor observatiepunten de grenzen wat een kleuter eind groep 1 moet kunnen? De mening van experts, leerkrachten en intern begeleiders legden we naast de leerlijnen (o.a. SLO en Expertisecentrum Nederlands) en psychometrische gegevens. Zo zijn er op basis van de inhoud objectieve standaarden bepaald.
We verbeteren ons kleutervolgsysteem continu op basis van gebruikerswensen.
We hebben weer een aantal verbeteringen doorgevoerd op basis van de wensen uit het veld:
- Je switcht eenvoudig met één druk op de knop tussen het platform van Leerling in beeld- leerlingvolgsysteem naar ons kleutervolgsysteem.
- Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter. Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode.
- Voor Taal hebben we een extra grens voor M1 toegevoegd. Zo kun je de ontwikkeling van jongere kleuters net wat beter volgen en is de rapportage voor Taal en Rekenen weer consistent.
- Ook kun je vanaf nu sorteren op jaargroep in de groepsrapportage en in het groepsoverzicht.
- Ons ondersteuningsaanbod is verder uitgebreid. Wil je soepel starten met ons kleutervolgsysteem en optimale begeleiding om samen met je team passende keuzes te maken rondom het gebruik van ons kleutervolgsysteem? Wij bieden jou op verschillende manieren ondersteuning: webinars, e-consults en trainingen. Meer informatie vind je hier.
Waarom heeft Kleuter een beeld een nieuwe naam gekregen?
Kleuter in beeld heet vanaf nu een nieuwe naam: Leerling in beeld – kleutervolgsysteem.
De reden van deze nieuwe naam is de focus op de doorgaande lijn: van kleuters tot en met groep 8. Leerling in beeld is er voor groep 1 t/m 8 en bestaat uit de drie producten: kleutervolgsysteem, leerlingvolgsysteem en doorstroomtoets. En geen zorgen: de nieuwe naam doet niets af aan de inhoud. Die blijft namelijk vertrouwd zoals je van Cito mag verwachten. Natuurlijk zitten we qua ontwikkeling niet stil. We hebben ook weer een aantal mooie verbeteringen doorgevoerd.
Wat is er vernieuwd aan ons kleutervolgsysteem?
We hebben weer een aantal verbeteringen doorgevoerd op basis van de wensen uit het veld:
- Je switcht eenvoudig met één druk op de knop tussen het platform van Leerling in beeld- leerlingvolgsysteem naar ons kleutervolgsysteem.
- Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter. Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode.
- Voor Taal hebben we een extra grens voor M1 toegevoegd. Zo kun je de ontwikkeling van jongere kleuters net wat beter volgen en is de rapportage voor Taal en Rekenen weer consistent.
- Ook kun je vanaf nu sorteren op jaargroep in de groepsrapportage en in het groepsoverzicht.
- Ons ondersteuningsaanbod is verder uitgebreid. Wil je soepel starten met ons kleutervolgsysteem en optimale begeleiding om samen met je team passende keuzes te maken rondom het gebruik van ons kleutervolgsysteem? Wij bieden jou op verschillende manieren ondersteuning: webinars, e-consults en trainingen.
Wat is hetzelfde gebleven aan ons kleutervolgsysteem?
De nieuwe naam doet niets af aan de inhoud en kwaliteit. Die blijft namelijk vertrouwd zoals je van Cito mag verwachten. Het online platform is in de basis ook hetzelfde gebleven. En het is niet mogelijk alles in een keer aan te passen, dit doen we gefaseerd. De online documenten worden de komende tijd aangepast en fysieke materialen, zoals de handleiding en opdrachtenboekjes blijven voorlopig hetzelfde.
Waarom zijn er 6 nieuwe stellingen toegevoegd aan Motoriek (januari 2025)?
We willen blijven aansluiten bij de meest recente doelen Jonge kind van het SLO. Daarom hebben we bij het subdomein grove motoriek 6 nieuwe stellingen toegevoegd. Deze tellen op dit moment nog niet mee voor de rapportage. We gaan eerst onderzoeken hoe de nieuwe stellingen functioneren.
Na het onderzoek kiezen we de beste stellingen uit en maken we een (licht) aangepaste versie voor Motoriek, die dan weer helemaal up-to-date is en zo voldoet aan de meeste recente doelen Jonge Kind van het SLO.
Omdat deze 6 extra stellingen op dit moment niet meetellen voor de rapportage, zie je ze niet terug in de rapportage.
Bestellen
Wat kost het voor een school om ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld aan te schaffen?
Een schoollicentie voor ons kleutervolgsysteem kost €189,50 per schooljaar. Daarnaast betaal je €4,90 per leerling per schooljaar voor pakket compleet (Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek). Je kunt er ook voor kiezen het kleutervolgsysteem zelf samen te stellen en te kiezen voor een deel van de domeinen. Dit kost per leerling per schooljaar:
Taal: €1,90
Rekenen: €1,90
Sociaal-Emotioneel: €1,25
Motoriek: €1,25
Op dit moment hebben we ook een mooie actie! Je kunt tot de zomer gratis kennismaken met ons kleutervolgsysteem. Meer informatie over deze actie vind je vind je hier.
Wat is het verschil tussen de betaalde en gratis licentie (kennismaken met)?
Met de gratis licentie kun je volledig gebruikmaken van ons kleutervolgsysteem online. Hier kun je de leerkracht- en kindroute plannen voor de kleuters uit jouw groep. Je kunt hierbij gebruikmaken van de leerkrachtroute en van de digitale opdrachten uit de kindroute.
Werk jij toch liever met papieren opdrachten? Schaf dan de betaalde licentie van ons kleutervolgsysteem aan in onze webshop.
Het is ook mogelijk de activiteiten uit de kindroute af te nemen, hiervoor is het wel nodig de materialen te bestellen in onze webshop. Bij de betaalde licentie zijn de materialen voor de activiteiten wel inbegrepen.
Tijdens de gratis kennismakingsperiode werken we niet met mappen, de benodigde documenten staan online klaar.
Goed om te weten: de kennismakingslicentie stopt automatisch. Je zit dus nergens aan vast. De resultaten van jouw kleuters bewaren we uiteraard voor je.
Rapportages
Waar is de normering op gebaseerd?
Het beeld van kleuters wordt niet bepaald door te vergelijken met een landelijke referentiegroep, zoals je dit misschien kent van de oude toetsen Taal en Rekenen voor Kleuters. Daar werd gekeken naar de vaardigheid van kleuters in vergelijking met een landelijke referentiegroep (At/m E of I t/m V). De normering van ons kleutervolgsysteem is gebaseerd op inhoud. Waar staat een kleuter als je kijkt naar de leerlijn? Tijdens een standaardbepaling hebben onderwijsprofessionals (leerkrachten groep 1 en 2 en andere experts) voor de verschillende subdomeinen bepaald wat doorgaans gezien wordt bij een kleuter eind groep 1 en bij een kleuter eind groep 2. Onze psychometrische afdeling heeft deze informatie samen met de data uit de verschillende onderzoeken met behulp van psychometrische modellen samengebracht tot een (absolute) normering.
Hoe wordt objectiviteit gewaarborgd?
Door middel van onderzoek valideerden we de leerkrachtroute aan de kindroute: meten deze hetzelfde? We onderzochten de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van de observatiepunten in de kindroute: komen de observaties van leerkrachten voldoende overeen met de observaties van onafhankelijke beoordelaars? Op deze manier zorgen we dat de over het algemeen wat subjectievere observaties zo objectief mogelijk zijn. Het instrument is dan ook goedgekeurd door de Expertgroep toetsen PO.
Wat is de betekenis van de symbolen in de rapportages van het kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem werkt met symbolen. Het symbool geeft een signaal over hoe een kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan, het zegt dus niks over de groei. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld in één oogopslag ziet of een kleuter extra aandacht nodig heeft.
Bij Taal en Rekenen verschijnt een symbool wanneer álle subdomeinen zijn ingevuld. Het symbool geeft weer hoe de kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan op het totaal van de subdomeinen. Voor het bepalen van dit totaalsignaal is gekeken naar de functioneringsniveaus in relatie tot de observatieperiode. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Boven verwachting: hardloper
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
Bij Sociaal-Emotioneel krijg je voor elk van de drie subdomeinen (Sociaal gedrag, Welbevinden en Speelwerkhouding) een symbool. Bij Motoriek krijg je voor elk van de twee subdomeinen (Grove motoriek en Fijne motoriek) een symbool. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
- Extra aandacht: belletje
Wat is het verschil tussen de leerkracht- en ouderversie bij het maken van een pdf?
Je kunt de kindrapportage opslaan als pdf en printen per kleuter of voor een groep kleuters. Er is een leerkracht- en een ouderversie beschikbaar.
- In de ouderversie van Taal en Rekenen worden het symbool voor het totaalsignaal, de gevolgde route bij Taal en Rekenen en persoonlijke notities niet getoond, in de leerkrachtversie wel.
- In de ouderversie voor Sociaal-Emotioneel en Motoriek worden de notities en de ingevulde leerkrachtroute niet getoond, in de leerkrachtversie wel.
Inhoudelijke vragen
Kun je Leerling in beeld - kleutervolgsysteem kort omschrijven?
Met ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld volg jij je kleuters met behulp van jouw indirecte observaties (leerkrachtroute) voor de ontwikkelingsgebieden Sociaal Emotioneel, Motoriek, Taal en Rekenen.
Bij Taal of Rekenen meer inzicht of verdieping nodig over hoe je kleuter zich ontwikkelt op een bepaald onderdeel? Maak dan gebruik van de Kindroute en zet de speelse verdiepende activiteiten en opdrachten in, op papier of digitaal.
Gebruiksvriendelijke rapportages geven je uiteindelijk inzicht op kind- en groepsniveau, en op de verschillende subdomeinen. De sprongsgewijze groei staat hierbij altijd centraal! De rapportages kunnen een signalerende functie hebben, geven handvatten voor je handelen in de groep en houden je een spiegel voor.
Bekijk deze pagina om te zien hoe ons kleutervolgsysteem eruit ziet.
Welke taaldomeinen observeer ik met Leerling in beeld - kleutervolgsysteem – Taal?
Welke rekendomeinen observeer ik met Leerling in beeld – kleutervolgsysteem - Rekenen?
Hoe kies ik voor de opdrachten Taal en Rekenen het juiste niveau voor mijn kleuter?
Je stelt per subdomein vast welk niveau het beste bij de kleuter past. De opdrachten zijn beschikbaar in drie niveaus:
- * = niveau groep 1
- ** = niveau midden groep 2
- *** = niveau eind groep 2
Dit betekent dat je kleuter uit groep 1 bijvoorbeeld ook de opdrachten van het niveau midden groep 2 kan maken. Dit kan als je kleuter op een bepaald subdomein volgens jouw inschatting wat voorloopt op andere kleuters. Bij de activiteiten zijn er geen verschillende niveauversies. Voor de kleuters in groep 1 en 2 kunnen dezelfde activiteiten en observatieformulieren gebruikt worden.
Wat is de betekenis van de symbolen bij Leerling in beeld - kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld werkt met symbolen. Het symbool geeft een signaal over hoe je kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan, het zegt dus niks over de groei. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld in één oogopslag ziet of je kleuter extra aandacht nodig heeft.
Bij Taal en Rekenen verschijnt een symbool wanneer álle subdomeinen zijn ingevuld. Het symbool geeft weer hoe je kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan op het totaal van de subdomeinen. Voor het bepalen van dit totaalsignaal is gekeken naar de functioneringsniveaus in relatie tot de observatieperiode. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Boven verwachting: hardloper
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
Bij Sociaal-Emotioneel krijg je voor elk van de drie subdomeinen (Sociaal gedrag, Welbevinden en Speelwerkhouding) een symbool. Bij Motoriek krijg je voor elk van de twee subdomeinen (Grove motoriek en Fijne motoriek) een symbool. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
- Extra aandacht: belletje
Het gebruik
Wanneer zet ik bij Taal en Rekenen de leerkrachtroute in en wanneer de kindroute?
Gebruik de (digitale) leerkrachtroute als je al een goed beeld hebt van een kleuter. Dit kan voor alle subdomeinen of een deel ervan. De route is volledig gebaseerd op jouw observaties over een langere periode (dus geen momentopname).
Gebruik bij Taal en Rekenen de kindroute als je twijfelt over de vaardigheid van je kleuter op een bepaald subdomein of als je meer informatie wilt. Bij deze route komen dezelfde subdomeinen aan bod, maar nu betrek je je kleuter erbij. Je legt de kleuter digitale of papieren opdrachten voor of voert samen speelse activiteiten uit.
Als je liever gebruik maakt van eigen opdrachten en activiteiten, dan is dit natuurlijk ook mogelijk. In dat geval vul je daarna de leerkrachtroute in. In de rapportages zie je welke route is uitgevoerd: 1 (groen) blokje staat voor de leerkrachtroute en 2 (groene)blokjes voor de kindroute.
Hoe zet ik de leerkrachtroute in?
De digitale leerkrachtroute vind je in online kleutervolgsysteem van Leerling in beeld. Je kunt de leerkrachroute op twee manieren inzetten. Je kiest de wijze die jij het prettigst vindt:
- Per kleuter vul je de gehele (of een deel van de) leerkrachtroute in.
- Je observeert per onderdeel (bijvoorbeeld Spreken), vult dit per kleuter in en gaat dan naar het volgende onderdeel.
Hoe zet ik de kindroute in?
Gebruik de kindroute bij Taal en Rekenen als je twijfelt over de vaardigheid van je kleuter op een bepaald subdomein, of als je meer informatie wilt. Bij deze route komen dezelfde subdomeinen aan bod als in de leerkrachtroute, maar nu betrek je je kleuter erbij. Je legt je kleuter digitale of papieren opdrachten voor of voert samen speelse activiteiten uit. De activiteiten of opdrachten plan je in via ons online kleutervolgsysteem. Je ziet later in de groepsrapportage terug of een resultaat gebaseerd is op je eigen observatie vanuit de leerkrachtroute of vanuit een activiteit of opdracht vanuit de kindroute.
Hoe neem ik de activiteiten af?
De activiteiten kun je binnen de setting van je groep uitvoeren. Plan de activiteit op een rustig moment, wanneer de rest van de kleuters zoveel mogelijk zelfstandig spelen. Geef aan je groep duidelijk aan dat je even niet gestoord kunt worden. Je zou hiervoor een symbool of een voorwerp kunnen gebruiken.
Merk je onrust in de groep? Zet de activiteit met je kleuter dan op een ander moment voort. Vind je het prettiger om bepaalde activiteiten buiten je groep te doen of is het voor een bepaalde kleuter beter om niet al te veel afleiding te hebben? Probeer dan iets te regelen met een collega.
Wanneer en hoe vaak in het jaar observeer ik met Leerling in beeld - kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld kan het hele jaar door afgenomen worden. Je bepaalt zelf wanneer je je kleuters gaat observeren. Vind je het belangrijk om alle kleuters uit jouw groep in één rapportage terug te zien, let er dan op dat je alle kleuters binnen een bepaalde periode geobserveerd hebt. De online omgeving werkt met drie observatieperiodes in een schooljaar:
- Begin: augustus - november
- Medio: december - maart
- Eind: april - juli
Handig: je bepaalt zelf hoe vaak en wanneer je je kleuters gaat observeren. Zo kun je de domeinen afnemen in verschillende periodes. Vanuit de inspectie wordt aangegeven dat je goed zicht moet hebben op de ontwikkeling van kleuters. Je volgt je groep systematisch en op een gestandaardiseerde wijze.
We geven hier een voorbeeld voor groep 2:
- B-periode: Sociaal-Emotioneel
- M-periode: Motoriek, Taal en Rekenen
- E-periode: Sociaal-Emotioneel, Taal en Rekenen
Is Leerling in beeld - kleutervolgsysteem in te zetten bij leerlingen uit groep 3 en uit het s(b)o?
Ja, alle vier domeinen van ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld kunnen worden ingezet bij leerlingen uit groep 3 en het s(b)o. Voor Taal en Rekenen wordt per subdomein een functioneringsniveau berekend. Het is voor leerlingen uit groep 3 en het s(b)o alleen niet mogelijk om een symbool voor het totaal van de subdomeinen te krijgen, omdat deze symbolen gebaseerd zijn op kleuters in groep 1 en 2.
Bij Motoriek is het symbool dat getoond wordt, gebaseerd op leeftijd. Bij Sociaal-emotioneel is het symbool voor elk van de subdomeinen gekoppeld aan een jaargroep. Om het symbool voor leerlingen met jaargroep S of jaargroep 3 te laten bepalen, kies je zelf voor jaargroep 1 of 2. Wanneer de leerkrachroute ingevuld is, verschijnt er een venster waarbij je kunt kiezen voor jaargroep 1 of 2. Daarna wordt automatisch een symbool bepaald.
Kunnen de ingevulde observaties en notities uit een afnameperiode automatisch meegenomen worden naar de volgende afnameperiode, zodat ik die alleen maar hoef aan te passen?
Ja, dat kan.
Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter.
Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode. Bij ons kleutervolgsysteem kun je de notities altijd op een later moment inzien. Dit betekent dat een leerkracht van bijvoorbeeld groep 3 de notities, die gemaakt zijn in voorgaande schooljaren, nog terug kan lezen. Bij ons leerlingvolgsysteem kun je opmerkingen noteren bij het leerlingprofiel, deze kun je opslaan of afdrukken als pdf. De opmerkingen blijven niet zichtbaar en dat betekent dat je de opmerkingen op een later moment niet meer kan bekijken.
Kan ik in één periode bij hetzelfde onderdeel zowel de leerkrachtroute als de kindroute afnemen?
Nee, dat kan niet. Wanneer je als leerkracht al weet wat de vaardigheid van je kleuter is, is het niet meer nodig om ook de kindroute af te nemen. Alleen als je informatie mist over de vaardigheid of twijfelt over de vaardigheid van je kleuter, kun je ervoor kiezen om de kindroute af te nemen.
Als je al wel de leerkrachtroute hebt ingevuld, kun je deze eenvoudig verwijderen door in de groepsvoortgang nogmaals op de leerkrachtroute te klikken en vervolgens op het gereedschapsicoontje linksonder.
Kunnen mijn collega en ik de leerkrachtroute los van elkaar invullen?
Ja, dat kan. Als je de leerkrachtroute van een subdomein deels invult, klik je op sluiten. De ingevulde observatiepunten worden dan opgeslagen en je kunt op een later moment verdergaan. Jouw collega kan vervolgens de observatiepunten die jij ingevuld hebt doorlopen. Als je helemaal klaar bent met het invullen van een subdomein en je bent het samen eens over dat wat ingevuld is, klik je op bevestigen. Dan wordt het niveau automatisch berekend.
Hoeveel tijd kost het gebruik van ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld?
Dit hangt vooral van je eigen voorkeuren af. We vinden het belangrijk dat jij als leerkracht de regie behoudt over hoe je ons kleutervolgsysteem inzet. Je kiest zelf welk deel van het kleutervolgsysteem je gaat gebruiken. Van sommige kleuters heb je voldoende gezien om een indruk te hebben van de vaardigheden en is de snellere leerkrachtroute voldoende. Van andere kleuters heb je misschien aanvullende informatie nodig en zet je de kindroute in. Dit kost in het begin wat meer tijd, maar zal naar verloop van tijd steeds vlotter gaan.
Omdat wij het belangrijk vinden dat jij meer tijd overhoudt voor je onderwijs, hebben we op ons platform een vernieuwing doorgevoerd. Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter. Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode. Dit scheelt tijd.
De online omgeving
Wat is kleutervolgsysteem online?
Kleutervolgsysteem online is een webbased applicatie waarin jij als leerkracht registreert, plant en inzicht hebt in de rapportages. De observatie die start vanuit de leerkrachtroute kun je direct digitaal invullen.
Voer je met één of meer kleuters de kindroute uit, dan plan je online de opdrachten of activiteiten voor deze kleuters. Digitale opdrachten worden automatisch verwerkt in kleutervolgsysteem online. Bij de papieren opdrachten verwerk je het aantal goed zelf in het online systeem. Bij de activiteiten kun je ervoor kiezen het observatieformulier direct digitaal in te vullen, of eerst op papier en daarna de ingevulde observatiepunten over te nemen in kleutervolgsysteem online. Rapportages zijn daarna direct zichtbaar.
Kan ik in kleutervolgsysteem online eigen notities maken?
Ja, het is mogelijk om notities te maken voor een hele groep op een bepaald subdomein óf voor één kleuter op een subdomein. De envelop wordt blauw als er een notitie is gemaakt. Je kunt de notitie maken of teruglezen door op de envelop te klikken. Ook op de kindrapportage verschijnt de notitie die je gemaakt hebt voor de desbetreffende kleuter. Het is mogelijk notities mee te nemen naar een volgende periode en aan te vullen waar nodig.
Kan ik al voor het hele jaar alle observaties inplannen?
Nee, dit is niet mogelijk. Je kunt alleen voor de observatieperiode van het huidige moment (begin, midden of eind) observaties inplannen. Als de volgende observatieperiode start en je hebt nog observaties open in de vorige periode, moet je deze opnieuw plannen voor de nieuwe periode.
Welke systeemeisen zijn er om met ons kleutervolgsysteem te werken?
De digitale opdrachten van het kleutervolgsysteem kunnen worden afgenomen op de volgende devices en browsers:
• Chromebooks met huidige Chrome OS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de browser Google Chrome*.
• Windows-pc’s/-laptops vanaf Windows 10, in combinatie met de meeste browsers*.
• MacBooks met huidige macOS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de meeste browsers*.
• iPads met huidige iOS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de browser Safari*.
*We ondersteunen van de volgende browsers de meest actuele versie en 2 versies daarvoor:
• Google Chrome • MS Edge • Safari
Zorg ervoor dat:
• De effectieve resolutie van het scherm minimaal 1024 x 768 pixels is.
• De poort 443 openstaat voor beveiligde uitgaande communicatie (https).
• Per leerling de downloadsnelheid minimaal 0,5 Mb/s is en de uploadsnelheid minimaal 0,2 Mb/s.
Doorgaande lijn
Er is een doorgaande lijn tussen ons kleutervolgsysteem en ons leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld, waarom is er geen groeilijn?
Elke leerling (van kleuter tot leerling groep 8) kent een eigen ontwikkeling die je wilt observeren (groep 1 en 2) en volgen (groep 3 t/m 8). Ons kleutervolgsysteem is een observatie-instrument en ons leerlingvolgsysteem een volginstrument met toetsen als basis, inclusief bijbehorende vaardigheidsscores. Dat is én blijft een belangrijk verschil. Een groeilijn in vaardigheidsscores is dus niet mogelijk en daarnaast ook niet wenselijk. Kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs, vooral in de eerste jaren van de basisschool. Groep 3 geeft de mogelijkheid om met een frisse start te beginnen.
We spreken van een doorgaande lijn, omdat je vanuit ons leerlingvolgsysteem eenvoudig kan switchen naar de rapportages van ons kleutervolgsysteem. Door deze doorgaande lijn kun je zelf zicht houden op de ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast is het belangrijk om eenduidig te blijven kijken naar de leerlingen gedurende de hele basisschool. Ons kleutervolgsysteem en leerlingvolgsysteem zijn dan ook gebaseerd op dezelfde uitgangspunten.
Waarom is een doorgaande lijn tussen ons kleutervolgsysteem en ons leerlingvolgsysteem van en Leerling in beeld nu wel mogelijk?
Toen ons kleutervolgsysteem werd ontwikkeld, bestond het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld nog niet. Inmiddels wordt het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld door veel scholen gebruikt. Er zijn veel overeenkomsten tussen beide volgsystemen. Beide volgsystemen gaan uit van:
- Een breed kindbeeld met vergelijkbare domeinen
- Basisdeel en verdieping, regie ligt bij de leerkracht
- Functioneringsniveaus en focus op groei
- Gebruik van dezelfde signalerende symbolen
- Objectiviteit van groep 1 t/m groep 8 gegarandeerd
Vanuit scholen hebben we vaak de vraag gekregen of er een doorgaande lijn mogelijk is tussen ons kleutervolgsysteem en leerlingvolgsysteem. Voor de scholen die beide volgsystemen gebruiken, is het waardevol om tussen beide systemen te kunnen switchen. Daarom hebben we een technische koppeling gerealiseerd. Je switcht eenvoudig met één druk op de knop tussen het platform van Leerling in beeld- leerlingvolgsysteem naar ons kleutervolgsysteem. Zo kunnen de leerkrachten van groep 3 en de intern begeleider snel de resultaten inzien van de kleutertijd. De overeenkomsten in uitgangspunten én de technische koppeling zorgen voor een doorgaande lijn tussen beide volgsystemen.
Wat houdt de technische koppeling tussen ons leerlingvolgsysteem en kleutervolgsysteem in?
Er is een technische koppeling van ons leerlingvolgsysteem naar ons kleutervolgsysteem. In het dashboard van het leerlingvolgsysteem is een nieuwe knop toegevoegd: ‘Open kleutervolgsysteem’. Deze knop is zichtbaar voor intern begeleiders en leerkrachten van groep 1-2-3.
Als je op de knop klikt, wordt er een nieuw tabblad in de browser geopend. In dat nieuwe tabblad word je rechtstreeks doorgestuurd naar ons kleutervolgsysteem. Heb je een licentie voor ons kleutervolgsysteem? Dan kom je direct in het dashboard van het platform van het kleutervolgsysteem, zonder dat je nog een keer hoeft in te loggen (ook wel single sign-on genoemd).
Wat zijn de voordelen van de doorgaande lijn tussen ons leerlingvolgsysteem en kleutervolgsysteem?
Beide instrumenten hanteren vergelijkbare uitgangspunten. Het is fijn als kleuterleerkrachten en leerkrachten van groep 3 tot en met groep 8 dezelfde taal spreken. Denk hierbij aan functioneringsniveaus en het gebruik van dezelfde symbolen.
De kindrapportages eind groep 2 met de functioneringsniveaus en de groei op de verschillende subdomeinen gedurende de kleuterperiode, geven input voor de overgang naar groep 3. Daarnaast kan het heel waardevol zijn voor de leerkracht en intern begeleider van groep 3 om terug te kijken naar de resultaten van deze leerling tijdens de kleutertijd. Bijvoorbeeld bij een leerling waarbij het technisch lezen achterblijft. Hoe zit het met de voorlopers/deelvaardigheden van technisch lezen? Dan hebben we het over Fonologisch bewustzijn en Letterkennis.
In de rapportage van ons kleutervolgsysteem kan bekeken worden hoe de kleuter het in groep 1 en 2 deed op deze subdomeinen. Ook kan in groep 3 opnieuw de kindroute ingezet worden om na te gaan in hoeverre de deelvaardigheden van Technisch lezen op dit moment beheerst worden. Dit geeft input om het onderwijs te optimaliseren.
Wat zijn de verschillen tussen ons leerlingvolgsysteem en kleutervolgsysteem?
- Ons kleutervolgsysteem is een observatie-instrument zonder gebruik van vaardigheidsscores en ons leerlingvolgsysteem is een volginstrument met toetsen als basis, inclusief bijbehorende vaardigheidsscores.
- Bij ons kleutervolgsysteem is de normering gebaseerd op inhoud en de ontwikkeling van de kleuter zelf, niet op de vergelijking met leeftijdsgenoten. Bij ons leerlingvolgsysteem is er wel een relatieve normering, waarbij de leerlingen met leeftijdsgenoten worden vergeleken.
- Bij ons kleutervolgsysteem geven de symbolen een signaal weer dat aangeeft hoe je kleuter het heeft gedaan in die specifieke periode, bijvoorbeeld het symbool ‘plantje’ geeft aan dat het niveau van je kleuter op dat moment volgens verwachting is op een bepaald (sub)domein. Het zegt dus niks over de groei. De symbolen die gebruikt worden bij ons leerlingvolgsysteem geven de groei weer van de leerlingen in vergelijking met de normgroep. Bijvoorbeeld de leerling groeit gemiddeld, dit wordt weergegeven door het symbool ‘plantje’.
- Bij ons kleutervolgsysteem kun je de notities altijd op een later moment inzien. Dit betekent dat een leerkracht van bijvoorbeeld groep 3 de notities, die gemaakt zijn in voorgaande schooljaren, nog terug kan lezen. Bij ons leerlingvolgsysteem kun je opmerkingen noteren bij het leerlingprofiel, deze kun je opslaan of afdrukken als pdf. De opmerkingen blijven niet zichtbaar en dat betekent dat je de opmerkingen op een later moment niet meer kan bekijken.
Wat zijn de overeenkomsten tussen ons kleutervolgsysteem en ons leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld?
Er zijn veel overeenkomsten tussen beide volgsystemen. Beide volgsystemen gaan uit van:
- Een breed kindbeeld met vergelijkbare domeinen
- Basisdeel en verdieping, regie ligt bij de leerkracht
- Functioneringsniveaus en focus op groei
- Gebruik van dezelfde signalerende symbolen
- Objectiviteit van groep 1 t/m groep 8 gegarandeerd
Inspectie en CvTE
Is ons Leerling in beeld - kleutervolgsysteem goedgekeurd door het CvTE?
Alle vier domeinen (Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek) zijn officieel goedgekeurd door het CvTE. Hierdoor weet jij zeker dat de objectiviteit en kwaliteit van ons kleutervolgsysteem is gewaarborgd.
Kleuters toetsen mag niet meer. Mogen we het Leerling in beeld - kleutervolgsysteem wél gebruiken voor het volgen van kleuters?
Vanaf augustus 2023 mogen scholen voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer maken van schoolse toetsen met opgavenboekje, pen en papier (Onderwijsinspectie, 2022). Scholen moeten aan de hand van observaties nagaan hoe hun kleuters er voor staan. Hiervoor kunnen zij observatie-instrumenten gebruiken die door het CvTE zijn goedgekeurd. Dit is vastgelegd in de wet die in februari 2022 door het parlement is aangenomen en zo is het ook geformuleerd door de inspectie. Ons kleutervolgsysteem is een observatie-instrument en is goedgekeurd door het CvTE en sluit daarom goed aan op de nieuwste wetgeving en het huidige inspectiekader.

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!