Vakgebied: leesvaardigheid Nederlands, voortgezet onderwijs
Tijdsduur: 4 tot 6 maanden
Start: zo spoedig mogelijk
In de huidige maatschappij worden mensen overladen met informatie die sterk in kwaliteit wisselt. Het kunnen evalueren van en reflecteren op informatie is een vaardigheid die steeds belangrijker wordt en hoogstwaarschijnlijk ook een grotere rol zal krijgen in de nieuwe examenprogramma’s. Een manier om deze vaardigheid te toetsen is meervoudig tekstbegrip.
Hierbij evalueren leerlingen informatie uit twee of meer teksten over het hetzelfde onderwerp en reflecteren zij op de inhoud van die teksten.
Voor de eindexamens Nederlands vmbo GL en TL willen we onderzoeken op welke manier we meervoudig tekstbegrip kunnen toetsen. Wat is er in de vakliteratuur te vinden over deze vorm van toetsing, welke good practices zijn er en hoe kan deze vorm van toetsing concreet worden ingezet bij de eindexamens vmbo GL en TL?
Deze stageopdracht bestaat uit literatuuronderzoek en het ontwikkelen van opgaven en het uitproberen van deze opgaven bij leerlingen uit (voor)examenklassen van het vmbo GL en TL. Daarnaast kun je meelopen met het reguliere constructieproces voor de eindexamens.
Wat lever je op?
Een onderzoeksrapport waarin je rapporteert over de mogelijkheden van het toetsen van meervoudig tekstbegrip in de eindexamens vmbo GL en TL en het ontwikkelen en uitproberen van een aantal opgaven in vmbo.
Wat vragen wij van jou?
Voor deze stage zijn we op zoek naar een enthousiaste en gedreven student die goed zelfstandig kan werken. Daarnaast vragen we van je dat jij:
- Nederlands studeert of een andere taalkundige studie doet, of onderwijskunde (hogeschool of universiteit);
- affiniteit hebt met literatuuronderzoek;
- geïnteresseerd bent in toetsing in het vmbo.
Nog vragen of solliciteren?
We vertellen je graag meer over deze stage. Neem gerust contact met ons op via hrm-info@cito.nl.