'‘Wij werken al met het leerlingvolgsysteem. De doorgaande lijn die je daardoor hebt, vinden wij een voordeel. Het dashboard van beide systemen werkt vergelijkbaar en ook worden dezelfde icoontjes gebruikt, zoals ‘let op mij’ of ‘ik groei snel’. '
Het Leerling in beeld - kleutervolgsysteem maakt groei inzichtelijk
Basisschool De Zilverberg (Overasselt) gebruikt sinds dit jaar Leerling in beeld - kleutervolgsysteem. ‘Dit systeem zorgt dat je een totaalbeeld krijgt van je kleuter, waarmee je op individueel en groepsniveau verder kunt. Het kleutervolgsysteem is gestructureerd, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk’, zegt Linde Peters, leerkracht en leerteamvoorzitter.
‘Wij vinden het belangrijk om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling en groei van onze leerlingen. Het observatiesysteem dat wij voorheen in de kleutergroepen gebruikten, was daarvoor onvoldoende geschikt’, vertelt Linde. Daarom benutte de school vorig schooljaar de kans om een nieuw systeem te kiezen. Zo heeft een adviseur van Cito een presentatie gehouden. Zij had een helder verhaal en er was veel ruimte om gerichte vragen te stellen.’
Doorgaande lijn met Leerling in beeld
Wat ook meespeelde bij de keuze voor het Leerling in beeld - kleutervolgsysteem: de school gebruikt in groep 3 t/m 8 al Leerling in beeld - leerlingvolgsysteem, eveneens ontwikkeld door Cito. Linde: ‘De doorgaande lijn die je daardoor hebt, vonden wij een voordeel. Het dashboard van beide systemen werkt vergelijkbaar en ook worden dezelfde icoontjes gebruikt, zoals ‘let op mij’ of ‘ik groei snel’. Die uniformiteit is ook fijn richting ouders. Met de overstap naar het kleutervolgsysteem van Leerling in beeld hebben we ook ons eigen rapport aangepast. Verschillende grafieken uit de ouderrapportage komen als bijlage bij ons nieuwe rapport.’
Past bij de ontwikkeling van kleuters
Kleuters ontwikkelen zich sprongsgewijs. Het kleutervolgsysteem van Leerling in beeld houdt daar volgens Linde goed rekening mee. ‘Je observeert de leerlingen over een langere periode en vult op basis daarvan een observatielijst in. Daardoor ontstaat een reëler beeld dan wanneer de observatie een momentopname is. Er zijn verschillende domeinen: Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek. Je krijgt dus echt een totaalbeeld van het kind.’
Twee observatieroutes
Leerling in beeld- kleutervolgsysteem kent twee observatieroutes: de leerkrachtroute en de kindroute. Meestal volstaat de leerkrachtroute om een goed beeld te krijgen van een kind. Als de leerkracht ergens over twijfelt of meer informatie wil, is voor Taal en Rekenen ook een kindroute beschikbaar. Daarbij biedt de leerkracht het kind een digitale of papieren opdracht aan of voert samen met de kleuter een speelse activiteit uit. Dit levert aanvullende informatie op over de kennis en vaardigheden van de kleuter. Linde: ‘In het systeem zitten allerlei activiteiten, die je direct kunt gebruiken in je lokaal of in een hoek. Als je bijvoorbeeld thematisch werkt, kun je ze ook eenvoudig in het jasje van het thema gieten.’
Helder startpunt voor je onderwijs
Linde is positief over het dashboard in het platform en over de groepsoverzichten die je als leerkracht krijgt. ‘De cirkeldiagrammen in het dasboard zijn heel helpend, ze geven een goed beeld van de verschillende domeinen in jouw groep. Het is een helder startpunt waarmee je als leerkracht verder kunt. Je kunt er met je groepsaanpak op inspelen en de vertaalslag maken naar je onderwijs en je lesaanbod.’
Linde is ervan overtuigd dat het kleutervolgsysteem van Leerling in beeld een goede rol kan spelen in de overdracht naar groep 3: ‘Het geeft echt een totaalbeeld van het kind en zoomt in op alle zaken waar je als groep 3-leerkracht informatie over wilt hebben. Die informatie kan aanleiding zijn om kinderen te bespreken met je collega uit de kleutergroep. Met dit instrument heb je relevante informatie over de leerlingen die je in de klas krijgt en kun je het schooljaar beter onderbouwd starten. Dat neemt niet weg dat je altijd een open blik moet houden, want kinderen kunnen zich ook in groep 3 nog sprongsgewijs ontwikkelen en je dus altijd verrassen.’
Scholing tijdens implementatiejaar
De Zilverberg is dit schooljaar gestart met de implementatie van Leerling in beeld - kleutervolgsysteem. Linde legt uit welke rol Cito daarin speelt: ‘Om zo’n nieuw systeem goed te leren kennen, vind ik scholing eigenlijk cruciaal. Een expert van Cito helpt ons om het systeem stapsgewijs te ontdekken en het optimale eruit te halen. Ik heb het scholingsprogramma samen met Cito samengesteld. Er is goed geluisterd naar mijn eigen ideeën en de behoeften van de school. Verspreid over het jaar zijn er twee fysieke bijeenkomsten en twee E-consults.’
Aan de scholing doen niet alleen de kleuterleerkrachten mee, maar ook de leerkrachten van groep 3, de directie, de kwaliteitscoördinator, de taalspecialist en de rekenspecialist. ‘Zo zorgen we ervoor dat het kleutervolgsysteem van Leerling in beeld breed wordt gedragen in de school’, besluit Linde.