
Meedenken over nieuwe vormen van toetsing en examinering
Het examenstelsel is voortdurend in beweging. Binnen onze divisie Centrale Toetsen en Examens volgen we deze ontwikkelingen. We zijn nieuwsgierig en denken graag mee vanuit onze expertise. Op deze plek delen we eigen publicaties en onderzoeksresultaten die bij kunnen dragen aan het maatschappelijk debat over toetsing en examinering in het onderwijs. Met het materiaal uit onze onderzoeken kunnen docenten en beleidsmakers ook zelf aan de slag en hun curriculum- en toetsdeskundigheid vergroten.
Talenexamens van de toekomst
Onderzoeksproject naar (on)mogelijkheden en randvoorwaarden in de centrale examens MVT
Onder de loep: zes rugzakken
Is de aansluiting van vo naar ho elders beter? We vergeleken de kennis en kunde die leerlingen meenemen in hun rugzak tussen 6 landen.
Onder de loep: zes examenstelsels
We legden zes examenstelsels naast elkaar. Het gras blijkt niet altijd groener.
Gecombineerd schoolexamen wiskunde – natuurkunde
Een schoolexamen met daarin wiskunde en natuurkunde met elkaar vervlochten: hoe zou dat eruitzien?
Het onderwijssysteem in Nederland en omringende landen
Hoeveel leerlingen volgen via welke onderwijsroute hun onderwijs in Nederland en in 13 omringende landen?
Groeiende instroom voor-examenklassen havo/vwo
Het percentage leerlingen dat havo/vwo doet groeit. De groei is het grootst in de voorexamenklassen. Hoe komt dat?
Is verdere digitalisering van centrale examens mogelijk?
Denk niet zwart of wit maar grijs: de blended toets met papieren en digitale onderdelen.

Eerdere publicaties
Ga voor meer publicaties en onderzoeksresultaten naar onze Kennisbank
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!