
Meedenken over nieuwe vormen van toetsing en examinering
Het examenstelsel is voortdurend in beweging. Binnen onze divisie Centrale Toetsen en Examens volgen we deze ontwikkelingen. We zijn nieuwsgierig en denken graag mee vanuit onze expertise. Op deze plek delen we eigen publicaties en onderzoeksresultaten die bij kunnen dragen aan het maatschappelijk debat over toetsing en examinering in het onderwijs. Met het materiaal uit onze onderzoeken kunnen docenten en beleidsmakers ook zelf aan de slag en hun curriculum- en toetsdeskundigheid vergroten.
Kijk- en luistertoetsen Nederlands havo/vwo
Bij een centraal examen Nederlands havo/vwo wordt een leerling beoordeeld op leesvaardigheid. Hierdoor is er op school soms minder aand...
Is verdere digitalisering van centrale examens mogelijk?
Denk niet zwart of wit maar grijs: de blended toets met papieren en digitale onderdelen.
Flexibel examineren
Welke vakinhoudelijke belemmeringen en tijdsinvestering worden van een leerling gevraagd om centraal examen te doen op een hoger niveau?
Het onderwijssysteem in Nederland en omringende landen
Hoeveel leerlingen volgen via welke onderwijsroute hun onderwijs in Nederland en in 13 omringende landen?
Onderzoek over het toekomstig gebruik van ict bij wiskunde-examens
Hoe zou een examen wiskunde B op basis van de huidige syllabi eruit zien voor havo en vwo?
Groeiende instroom voor-examenklassen havo/vwo
Het percentage leerlingen dat havo/vwo doet groeit. De groei is het grootst in de voorexamenklassen. Hoe komt dat?

Eerdere publicaties
Ga voor meer publicaties en onderzoeksresultaten naar onze Kennisbank
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!