Direct naar inhoud

Een Onderzoek Naar Kritische Situaties Bij Het Coachten Van Leerprocessen

Door: Toonen, W. | 01-12-2006 Verschillende onderwijssectoren kennen een groeiende belangstelling voor de beoordeling van docentcompetenties. Het beroepsonderwijs is tegenwoordig meer gericht op de beroepspraktijk. Daar komen ook veranderende opvattingen over onderwijzen bij.

Onder invloed van constructivistische theorieën is er meer aandacht voor zelfstandig leren. De rol van de docent hierin is het begeleiden van leerlingen en hen ondersteunen in dit proces. Dit betekent dat docenten meer een rol gaan spelen als coach dan als docent. Een manier om docentcompetenties te beoordelen is door gedrag van docenten en coaches te observeren in concrete lessituaties. Hiervan kunnen opnamen worden gemaakt, die andere docenten en coaches dan kunnen bekijken om hun competenties te testen. De lessituaties moeten daartoe wel kritisch zijn, oftewel een coach uitlokken tot competent handelen. Als een
situatie een bepaald gedrag niet uitlokt kan het betreffende gedrag ook niet worden beoordeeld. De vraag is hoe kan worden vastgesteld wanneer een situatie kritisch is en wat de kenmerken zijn van kritische situaties, zodat er geen overbodige opnamen van lessituaties worden gemaakt die geen competent handelen bevatten.
In dit onderzoek is nagegaan wat de kenmerken zijn van kritische situaties bij het coachen van leerprocessen.

Read more
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken