Het Beoordelen Van Docentcompetenties In Het Hoger Beroepsonderwijs Evaluatie Van Een Instrument Voor Zelfbeoordeling
Door: Nijveldt, M.J., Roelofs, E.C. | 01-02-2003 In verschillende onderwijssectoren is sprake van een toenemende belangstelling voor de beoordeling van docentcompetenties.Dit is naast een toenemende aandacht voor kwaliteitsbewaking in het algemeen te verklaren door een toegenomen streven naar erkenning van het leraarschap als professie (Verloop, 1996 en 1 999). Centraal in deze studie staat de wijze waarop de beoordeling van competenties een bijdrage kan leveren aan de professionele ontwikkeling van docenten in het Hoger Beroeps Onderwijs. Speciale aandacht gaat hierbij uit naar vragenlijsten ten behoeve van zelfbeoordeling.
Net als in het wetenschappelijk onderwijs bestaat voor het docentschap in het HBO geen docentenopleiding. Instromende docenten hebben een academische vakopleiding achter de rug en leren het docentenvak door ervaring, nadat zij een verplichte didactische cursus hebben doorlopen. Instrumenten om competenties van docenten gedurende een loopbaan te volgen zijn nauwelijks voorhanden. De ontwikkeling van beoordelingsinstrumenten past echter bij de beleidsontwikkelingen in het hoger beroepsonderwijs. Instellingen voor hoger beroepsonderwijs dienen de laatste jaren veel aandacht te besteden aan kwaliteitszorg, worden frequent gevisiteerd en ondernemen vele initiatieven om opleidingen te vernieuwen.

Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!