- Onderwijs
- Primair onderwijs
- Leerling in beeld - kleutervolgsysteem
- Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen over Leerling in beeld - kleutervolgsysteem
Vind hier het antwoord op al jouw vragen over ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld.
Algemene vragen
Bestellen
Wat kost het voor een school om ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld aan te schaffen?
Een schoollicentie voor ons kleutervolgsysteem kost €189,50 per schooljaar. Daarnaast betaal je €4,90 per leerling per schooljaar voor pakket compleet (Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek). Je kunt er ook voor kiezen het kleutervolgsysteem zelf samen te stellen en te kiezen voor een deel van de domeinen. Dit kost per leerling per schooljaar:
Taal: €1,90
Rekenen: €1,90
Sociaal-Emotioneel: €1,25
Motoriek: €1,25
Op dit moment hebben we ook een mooie actie! Je kunt tot de zomer gratis kennismaken met ons kleutervolgsysteem. Meer informatie over deze actie vind je vind je hier.
Wat is het verschil tussen de betaalde en gratis versie (kennismaken met)?
Met de gratis versie kun je volledig gebruikmaken van ons kleutervolgsysteem online. Hier kun je de leerkracht- en kindroute plannen voor de kleuters uit jouw groep. Je kunt hierbij gebruikmaken van de leerkrachtroute en van de digitale opdrachten uit de kindroute.
Werk jij toch liever met papieren opdrachten? Schaf dan de betaalde versie van ons kleutervolgsysteem aan in onze webshop.
Het is ook mogelijk de activiteiten uit de kindroute af te nemen, hiervoor is het wel nodig de materialen te bestellen in onze webshop. Bij de betaalde versie zijn de materialen voor de activiteiten wel inbegrepen.
Tijdens de kennismakingsperiode werken we niet met mappen, de benodigde documenten staan online klaar.
Goed om te weten: de kennismakingslicentie stopt automatisch. Je zit dus nergens aan vast. Jouw gegevens bewaren we uiteraard voor je.
Observaties
Waar is de normering op gebaseerd?
Het beeld van kleuters wordt niet bepaald door te vergelijken met een landelijke referentiegroep, zoals je dit misschien kent van de oude toetsen Taal en Rekenen voor Kleuters. Daar werd gekeken naar de vaardigheid van kleuters in vergelijking met een landelijke referentiegroep (At/m E of I t/m V). De normering van ons kleutervolgsysteem is gebaseerd op inhoud. Waar staat een kleuter als je kijkt naar de leerlijn? Tijdens een standaardbepaling hebben onderwijsprofessionals (leerkrachten groep 1 en 2 en andere experts) voor de verschillende subdomeinen bepaald wat doorgaans gezien wordt bij een kleuter eind groep 1 en bij een kleuter eind groep 2. Onze psychometrische afdeling heeft deze informatie samen met de data uit de verschillende onderzoeken met behulp van psychometrische modellen samengebracht tot een (absolute) normering.
Hoe wordt objectiviteit gewaarborgd?
Door middel van onderzoek valideerden we de leerkrachtroute aan de kindroute: meten deze hetzelfde? We onderzochten de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van de observatiepunten in de kindroute: komen de observaties van leerkrachten voldoende overeen met de observaties van onafhankelijke beoordelaars? Op deze manier zorgen we dat de over het algemeen wat subjectievere observaties zo objectief mogelijk zijn. Het instrument is dan ook goedgekeurd door de Expertgroep toetsen PO.
Wat is de betekenis van de symbolen in de rapportages van het kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem werkt met symbolen. Het symbool geeft een signaal over hoe een kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan, het zegt dus niks over de groei. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld in één oogopslag ziet of een kleuter extra aandacht nodig heeft.
Bij Taal en Rekenen verschijnt een symbool wanneer álle subdomeinen zijn ingevuld. Het symbool geeft weer hoe de kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan op het totaal van de subdomeinen. Voor het bepalen van dit totaalsignaal is gekeken naar de functioneringsniveaus in relatie tot de observatieperiode. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Boven verwachting: hardloper
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
Bij Sociaal-Emotioneel krijg je voor elk van de drie subdomeinen (Sociaal gedrag, Welbevinden en Speelwerkhouding) een symbool. Bij Motoriek krijg je voor elk van de twee subdomeinen (Grove motoriek en Fijne motoriek) een symbool. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
- Extra aandacht: belletje
Wat is het verschil tussen de leerkracht- en ouderversie bij het maken van een pdf?
Je kunt de kindrapportage opslaan als pdf en printen per kleuter of voor een groep kleuters. Er is een leerkracht- en een ouderversie beschikbaar.
- In de ouderversie van Taal en Rekenen worden het symbool voor het totaalsignaal, de gevolgde route bij Taal en Rekenen en persoonlijke notities niet getoond, in de leerkrachtversie wel.
- In de ouderversie voor Sociaal-Emotioneel en Motoriek worden de notities en de ingevulde leerkrachtroute niet getoond, in de leerkrachtversie wel.
Inhoudelijke vragen
Kun je Leerling in beeld - kleutervolgsysteem kort omschrijven?
Met ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld volg jij je kleuters met behulp van jouw indirecte observaties (leerkrachtroute) voor de ontwikkelingsgebieden Sociaal Emotioneel, Motoriek, Taal en Rekenen.
Bij Taal of Rekenen meer inzicht of verdieping nodig over hoe je kleuter zich ontwikkelt op een bepaald onderdeel? Maak dan gebruik van de Kindroute en zet de speelse verdiepende activiteiten en opdrachten in, op papier of digitaal.
Gebruiksvriendelijke rapportages geven je uiteindelijk inzicht op kind- en groepsniveau, en op de verschillende subdomeinen. De sprongsgewijze groei staat hierbij altijd centraal! De rapportages kunnen een signalerende functie hebben, geven handvatten voor je handelen in de groep en houden je een spiegel voor.
Bekijk deze pagina om te zien hoe ons kleutervolgsysteem eruit ziet.
Welke taaldomeinen observeer ik met Leerling in beeld - kleutervolgsysteem – Taal?
Welke rekendomeinen observeer ik met Leerling in beeld – kleutervolgsysteem - Rekenen?
Hoe kies ik voor de opdrachten Taal en Rekenen het juiste niveau voor mijn kleuter?
Je stelt per subdomein vast welk niveau het beste bij de kleuter past. De opdrachten zijn beschikbaar in drie niveaus:
- * = niveau groep 1
- ** = niveau midden groep 2
- *** = niveau eind groep 2
Dit betekent dat je kleuter uit groep 1 bijvoorbeeld ook de opdrachten van het niveau midden groep 2 kan maken. Dit kan als je kleuter op een bepaald subdomein volgens jouw inschatting wat voorloopt op andere kleuters. Bij de activiteiten zijn er geen verschillende niveauversies. Voor de kleuters in groep 1 en 2 kunnen dezelfde activiteiten en observatieformulieren gebruikt worden.
Wat is de betekenis van de symbolen bij Leerling in beeld - kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld werkt met symbolen. Het symbool geeft een signaal over hoe je kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan, het zegt dus niks over de groei. Het zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld in één oogopslag ziet of je kleuter extra aandacht nodig heeft.
Bij Taal en Rekenen verschijnt een symbool wanneer álle subdomeinen zijn ingevuld. Het symbool geeft weer hoe je kleuter het in die observatieperiode heeft gedaan op het totaal van de subdomeinen. Voor het bepalen van dit totaalsignaal is gekeken naar de functioneringsniveaus in relatie tot de observatieperiode. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Boven verwachting: hardloper
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
Bij Sociaal-Emotioneel krijg je voor elk van de drie subdomeinen (Sociaal gedrag, Welbevinden en Speelwerkhouding) een symbool. Bij Motoriek krijg je voor elk van de twee subdomeinen (Grove motoriek en Fijne motoriek) een symbool. Er zijn drie verschillende symbolen:
- Volgens verwachting: plantje
- Onder verwachting: oogje
- Extra aandacht: belletje
Het gebruik
Wanneer zet ik bij Taal en Rekenen de leerkrachtroute in en wanneer de kindroute?
Gebruik de (digitale) leerkrachtroute als je al een goed beeld hebt van een kleuter. Dit kan voor alle subdomeinen of een deel ervan. De route is volledig gebaseerd op jouw observaties over een langere periode (dus geen momentopname).
Gebruik bij Taal en Rekenen de kindroute als je twijfelt over de vaardigheid van je kleuter op een bepaald subdomein of als je meer informatie wilt. Bij deze route komen dezelfde subdomeinen aan bod, maar nu betrek je je kleuter erbij. Je legt de kleuter digitale of papieren opdrachten voor of voert samen speelse activiteiten uit.
Als je liever gebruik maakt van eigen opdrachten en activiteiten, dan is dit natuurlijk ook mogelijk. In dat geval vul je daarna de leerkrachtroute in. In de rapportages zie je welke route is uitgevoerd: 1 (groen) blokje staat voor de leerkrachtroute en 2 (groene)blokjes voor de kindroute.
Hoe zet ik de leerkrachtroute in?
De digitale leerkrachtroute vind je in online kleutervolgsysteem van Leerling in beeld. Je kunt de leerkrachroute op twee manieren inzetten. Je kiest de wijze die jij het prettigst vindt:
- Per kleuter vul je de gehele (of een deel van de) leerkrachtroute in.
- Je observeert per onderdeel (bijvoorbeeld Spreken), vult dit per kleuter in en gaat dan naar het volgende onderdeel.
Hoe zet ik de kindroute in?
Gebruik de kindroute bij Taal en Rekenen als je twijfelt over de vaardigheid van je kleuter op een bepaald subdomein, of als je meer informatie wilt. Bij deze route komen dezelfde subdomeinen aan bod als in de leerkrachtroute, maar nu betrek je je kleuter erbij. Je legt je kleuter digitale of papieren opdrachten voor of voert samen speelse activiteiten uit. De activiteiten of opdrachten plan je in via ons online kleutervolgsysteem. Je ziet later in de groepsrapportage terug of een resultaat gebaseerd is op je eigen observatie vanuit de leerkrachtroute of vanuit een activiteit of opdracht vanuit de kindroute.
Hoe neem ik de activiteiten af?
De activiteiten kun je binnen de setting van je groep uitvoeren. Plan de activiteit op een rustig moment, wanneer de rest van de kleuters zoveel mogelijk zelfstandig spelen. Geef aan je groep duidelijk aan dat je even niet gestoord kunt worden. Je zou hiervoor een symbool of een voorwerp kunnen gebruiken.
Merk je onrust in de groep? Zet de activiteit met je kleuter dan op een ander moment voort. Vind je het prettiger om bepaalde activiteiten buiten je groep te doen of is het voor een bepaalde kleuter beter om niet al te veel afleiding te hebben? Probeer dan iets te regelen met een collega.
Wanneer en hoe vaak in het jaar observeer ik met Leerling in beeld - kleutervolgsysteem?
Ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld kan het hele jaar door afgenomen worden. Je bepaalt zelf wanneer je je kleuters gaat observeren. Vind je het belangrijk om alle kleuters uit jouw groep in één rapportage terug te zien, let er dan op dat je alle kleuters binnen een bepaalde periode geobserveerd hebt. De online omgeving werkt met drie observatieperiodes in een schooljaar:
- Begin: augustus - november
- Medio: december - maart
- Eind: april - juli
Handig: je bepaalt zelf hoe vaak en wanneer je je kleuters gaat observeren. Zo kun je de domeinen afnemen in verschillende periodes. Vanuit de inspectie wordt aangegeven dat je goed zicht moet hebben op de ontwikkeling van kleuters. Je volgt je groep systematisch en op een gestandaardiseerde wijze.
We geven hier een voorbeeld voor groep 2:
- B-periode: Sociaal-Emotioneel
- M-periode: Motoriek, Taal en Rekenen
- E-periode: Sociaal-Emotioneel, Taal en Rekenen
Is Leerling in beeld - kleutervolgsysteem in te zetten bij leerlingen uit groep 3 en uit het s(b)o?
Ja, alle vier domeinen van ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld kunnen worden ingezet bij leerlingen uit groep 3 en het s(b)o. Voor Taal en Rekenen wordt per subdomein een functioneringsniveau berekend. Het is voor leerlingen uit groep 3 en het s(b)o alleen niet mogelijk om een symbool voor het totaal van de subdomeinen te krijgen, omdat deze symbolen gebaseerd zijn op kleuters in groep 1 en 2.
Bij Motoriek is het symbool dat getoond wordt, gebaseerd op leeftijd. Bij Sociaal-emotioneel is het symbool voor elk van de subdomeinen gekoppeld aan een jaargroep. Om het symbool voor leerlingen met jaargroep S of jaargroep 3 te laten bepalen, kies je zelf voor jaargroep 1 of 2. Wanneer de leerkrachroute ingevuld is, verschijnt er een venster waarbij je kunt kiezen voor jaargroep 1 of 2. Daarna wordt automatisch een symbool bepaald.
Kunnen de ingevulde observaties en notities uit een afnameperiode automatisch meegenomen worden naar de volgende afnameperiode, zodat ik die alleen maar hoef aan te passen?
Ja, dat kan.
Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter.
Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode. Bij ons kleutervolgsysteem kun je de notities altijd op een later moment inzien. Dit betekent dat een leerkracht van bijvoorbeeld groep 3 de notities, die gemaakt zijn in voorgaande schooljaren, nog terug kan lezen. Bij ons leerlingvolgsysteem kun je opmerkingen noteren bij het leerlingprofiel, deze kun je opslaan of afdrukken als pdf. De opmerkingen blijven niet zichtbaar en dat betekent dat je de opmerkingen op een later moment niet meer kan bekijken.
Kan ik in één periode bij hetzelfde onderdeel zowel de leerkrachtroute als de kindroute afnemen?
Nee, dat kan niet. Wanneer je als leerkracht al weet wat de vaardigheid van je kleuter is, is het niet meer nodig om ook de kindroute af te nemen. Alleen als je informatie mist over de vaardigheid of twijfelt over de vaardigheid van je kleuter, kun je ervoor kiezen om de kindroute af te nemen.
Als je al wel de leerkrachtroute hebt ingevuld, kun je deze eenvoudig verwijderen door in de groepsvoortgang nogmaals op de leerkrachtroute te klikken en vervolgens op het gereedschapsicoontje linksonder.
Kunnen mijn collega en ik de leerkrachtroute los van elkaar invullen?
Ja, dat kan. Als je de leerkrachtroute van een subdomein deels invult, klik je op sluiten. De ingevulde observatiepunten worden dan opgeslagen en je kunt op een later moment verdergaan. Jouw collega kan vervolgens de observatiepunten die jij ingevuld hebt doorlopen. Als je helemaal klaar bent met het invullen van een subdomein en je bent het samen eens over dat wat ingevuld is, klik je op bevestigen. Dan wordt het niveau automatisch berekend.
Hoeveel tijd kost het gebruik van ons kleutervolgsysteem van Leerling in beeld?
Dit hangt vooral van je eigen voorkeuren af. We vinden het belangrijk dat jij als leerkracht de regie behoudt over hoe je ons kleutervolgsysteem inzet. Je kiest zelf welk deel van het kleutervolgsysteem je gaat gebruiken. Van sommige kleuters heb je voldoende gezien om een indruk te hebben van de vaardigheden en is de snellere leerkrachtroute voldoende. Van andere kleuters heb je misschien aanvullende informatie nodig en zet je de kindroute in. Dit kost in het begin wat meer tijd, maar zal naar verloop van tijd steeds vlotter gaan.
Omdat wij het belangrijk vinden dat jij meer tijd overhoudt voor je onderwijs, hebben we op ons platform een vernieuwing doorgevoerd. Je kunt er bij het invullen van je observaties nu voor kiezen om de observaties van de vorige observatieperiode over te nemen. Deze observaties kun je aanpassen aan het huidige niveau van je kleuter. Je kunt ook notities meenemen naar een volgende periode. Dit scheelt tijd.
De online omgeving
Wat is kleutervolgsysteem online?
Kleutervolgsysteem online is een webbased applicatie waarin jij als leerkracht registreert, plant en inzicht hebt in de rapportages. De observatie die start vanuit de leerkrachtroute kun je direct digitaal invullen.
Voer je met één of meer kleuters de kindroute uit, dan plan je online de opdrachten of activiteiten voor deze kleuters. Digitale opdrachten worden automatisch verwerkt in kleutervolgsysteem online. Bij de papieren opdrachten verwerk je het aantal goed zelf in het online systeem. Bij de activiteiten kun je ervoor kiezen het observatieformulier direct digitaal in te vullen, of eerst op papier en daarna de ingevulde observatiepunten over te nemen in kleutervolgsysteem online. Rapportages zijn daarna direct zichtbaar.
Kan ik in kleutervolgsysteem online eigen notities maken?
Ja, het is mogelijk om notities te maken voor een hele groep op een bepaald subdomein óf voor één kleuter op een subdomein. De envelop wordt blauw als er een notitie is gemaakt. Je kunt de notitie maken of teruglezen door op de envelop te klikken. Ook op de kindrapportage verschijnt de notitie die je gemaakt hebt voor de desbetreffende kleuter. Het is mogelijk notities mee te nemen naar een volgende periode en aan te vullen waar nodig.
Kan ik al voor het hele jaar alle observaties inplannen?
Nee, dit is niet mogelijk. Je kunt alleen voor de observatieperiode van het huidige moment (begin, midden of eind) observaties inplannen. Als de volgende observatieperiode start en je hebt nog observaties open in de vorige periode, moet je deze opnieuw plannen voor de nieuwe periode.
Welke systeemeisen zijn er om met ons kleutervolgsysteem te werken?
De digitale opdrachten van het kleutervolgsysteem kunnen worden afgenomen op de volgende devices en browsers:
• Chromebooks met huidige Chrome OS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de browser Google Chrome*.
• Windows-pc’s/-laptops vanaf Windows 10, in combinatie met de meeste browsers*.
• MacBooks met huidige macOS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de meeste browsers*.
• iPads met huidige iOS versie of 2 versies daarvoor, in combinatie met de browser Safari*.
*We ondersteunen van de volgende browsers de meest actuele versie en 2 versies daarvoor:
• Google Chrome • MS Edge • Safari
Zorg ervoor dat:
• De effectieve resolutie van het scherm minimaal 1024 x 768 pixels is.
• De poort 443 openstaat voor beveiligde uitgaande communicatie (https).
• Per leerling de downloadsnelheid minimaal 0,5 Mb/s is en de uploadsnelheid minimaal 0,2 Mb/s.
Inspectie en Expertgroep toetsen PO (voorheen COTAN)
Is Leerling in beeld - kleutervolgsysteem goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO /COTAN?
Alle vier domeinen (Taal, Rekenen, Sociaal-Emotioneel en Motoriek) zijn officieel goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO/COTAN (Expertgroep Toetsen PO).
Toetsen mogen niet we meer. Mogen we het Leerling in beeld - kleutervolgsysteem wél gebruiken voor het volgen van kleuters?
Vanaf augustus 2023 mogen scholen voor het volgen van de ontwikkeling van kleuters geen gebruik meer maken van schoolse toetsen met opgavenboekje, pen en papier (Onderwijsinspectie, 2022). Scholen moeten aan de hand van observaties nagaan hoe hun kleuters er voor staan. Hiervoor kunnen zij observatie-instrumenten gebruiken die door de Expertgroep zijn goedgekeurd. Dit is vastgelegd in de wet die in februari 2022 door het parlement is aangenomen en zo is het ook geformuleerd door de inspectie. Ons kleutervolgsysteem is een observatie-instrument en is goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO en sluit daarom goed aan op de nieuwste wetgeving en het huidige inspectiekader.
Vragen voor de NOT 2025
Kunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!