Sluiten
Primair onderwijs

Kleuter in beeld – nieuw!

Wat vind jíj belangrijk bij het volgen van de ontwikkeling van kleuters?

Hét instrument om je kleuters te volgen!

Nieuw: Kleuter in beeld

Met het nieuwe observatie-instrument Kleuter in beeld geven we jou weer meer regie bij het volgen van je kleuters en je groep. Met een instrument dat kort en krachtig is, en tóch heel betrouwbaar, precies zoals je wenst! Samen hebben we ervoor gezorgd dat Kleuter in beeld hét nieuwe observatie-instrument wordt op die aansluit op de grote behoefte aan een nieuwe manier van volgen.

Op de hoogte blijven over Kleuter in beeld?

Inschrijven updates

Kleuter in beeld
Dit is Kleuter in beeld ...

Met het nieuwe observatie-instrument volg je de ontwikkeling van je kleuters en groep: 

  • jouw observaties staan voorop
  • kort, speels én objectief
  • focus op groei van individueel kind
  • ontwikkeld in samenwerking met Onderwijs Maak Je Samen
Wil jij weten hoe Kleuter in beeld werkt?

Laat je uitgebreid informeren en stel al je vragen op een van onze regiobijeenkomsten!
> Lees meer en meld je snel aan

Jij hebt de regie

Op basis van jouw dagelijks handelen weet je al heel veel. Daar is rekening mee gehouden bij het observatie-instrument Kleuter in beeld.
Jouw observaties zijn dan ook leidend. Je start vanuit (indirecte) observatie: de leerkrachtroute. Twijfel je over een bepaald (sub)domein, of heb je meer informatie nodig?
Dan kies je voor het invullen van een observatielijst in combinatie met het afnemen van korte, speelse en kindvriendelijke opdrachtjes en activiteiten (kindroute),
die je meer diagnostisch inzet. Je gaat na hoe de kleuters ervoor staan, zodat je het onderwijsaanbod daarop kunt afstemmen.

Speciaal voor jou als kleuterleerkracht ...

Onderwijsadviesbureau Onderwijs Maak Je Samen:
Kleuter in beeld is een unieke combinatie van observatie en objectiviteit

Vanaf 1 oktober 2019 kunnen alle scholen met het nieuwe observatie-instrument Kleuter in beeld – Taal aan de slag. Hiermee krijgen kleuterleerkrachten meer regie bij het volgen van individuele kleuters en de groep. Het werkt eenvoudig én is betrouwbaar. Onderwijs Maak Je Samen is trotse ontwikkelpartner van Cito in de totstandkoming van dit product.

De visie van Onderwijs Maak Je Samen en Cito op het volgen van leerlingen is zeer complementair. Daarmee is er een goede basis om samen op te trekken. We vinden het allebei belangrijk dat elk kind zijn kansen optimaal benut en zich op z’n eigen niveau kan ontwikkelen.

De kracht van Kleuter in beeld is de combinatie van snelle observatie en objectiviteit. Dit maakt Kleuter in beeld een uniek instrument om kinderen in groep 1 en 2 mee te volgen. De mensen van Onderwijs Maak Je Samen zijn er trots op dat ze met het ontwikkelen van de software een wezenlijke bijdrage aan de kwaliteit van Kleuter in beeld kunnen leveren.


Wil je ook meedenken?

Wat vind jíj belangrijk bij het volgen van de ontwikkeling van kleuters? Samen zorgen we ervoor dat het nieuwe observatie-instrument hét antwoord wordt op de grote behoefte aan een nieuwe manier van volgen. Meedenken? Meld je hieronder aan voor de speciale community of mail naar kleuters@cito.nl als je deel wilt nemen aan focusgroepen of aan onderzoek in jouw eigen groep. Lees in de blog van Judith, projectleider Kleuter in beeld – Taal, de laatste update over de co-creatie.

> Meedenken in september in Arnhem?

Mede mogelijk gemaakt door ...
  • 149 kleuterleerkrachten in de community
  • 16 kleuterleerkrachten in de focusgroep Taal
  • 10 kleuterleerkrachten in de screeningsgroep
  • 37 scholen en 922 kinderen uit groep 1 en 2 in het proefonderzoek
  • 78 scholen en 2069 kinderen uit groep 1 en 2 in het kwaliteitsonderzoek
  • jouw bijdrage aan de standaardbepaling? > Lees meer!

Er is geen wettelijke verplichting tot het toetsen van kleuters, wel tot het volgen van hun taal- en rekenontwikkeling. De manier waarop is aan de school zelf. Hoe kunnen wij vanuit Cito de onderwijsprofessionals daarbij het beste ondersteunen? En hoe kunnen we de kleuters uitdagen om hen op een aansluitende en speelse wijze te laten zien wat ze kunnen?

Het past bij Cito om na te denken wat er speelt, wat beter kan. Om het meetinstrument voor kleuters nog beter te laten aansluiten op zowel hun belevingswereld als de behoefte van de leerkracht, werken we in nauwe samenwerking met het onderwijsveld sinds 2017 aan de ontwikkeling van ‘Kleuter in beeld’.


Kwaliteitsonderzoek

Om het instrument goed af te stemmen op de behoefte van het veld en een inhoudelijke kwaliteitscheck te doen, hebben wij in oktober 2018 aan scholen gevraagd mee te doen aan een onderzoek. We hebben dat onderzoek aangeduid als ‘normeringsonderzoek’, dat eigenlijk onbedoeld een andere lading geeft aan dit onderzoek. Want het gaat hier om een kwaliteitsonderzoek, een inhoudelijke validatie van het systeem. We gaan in het nieuwe systeem geen normeringen meer gebruiken waarbij een kind vergeleken wordt met 5 niveaugroepen (A-E of 1-5), maar we gaan nieuwe rapportagevormen ontwikkelen, met het veld, waarin we juist de groei van kinderen centraal stellen.

Veelgestelde vragen

  • Hoe werkt Kleuter in beeld?
  • Waarom Kleuter in beeld?
  • Toetsen, dat mag toch niet meer, hoe past Kleuter in beeld daar dan bij?
  • Welke ontwikkelingsgebieden volgt Kleuter in beeld?
  • Kan ik al bestellen?
  • Kan ik meedenken over Kleuter in beeld?

Lees het antwoord op deze en meer vragen

www.cito.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren en het gebruiksgemak te vergroten. Via de knop ‘instellen’ geef je aan welke cookies je wilt accepteren. Meer informatie over Cookies en privacy