Direct naar inhoud

Over de toets

Hoe werkt de Leerling in beeld - doorstroomtoets? Op deze pagina lees je meer over hoe onze doorstroomtoets eruitziet, voor welke leerlingen de toets is en welke onderdelen je toetst.

Digitaal adaptief én op papier

De Leerling in beeld - doorstroomtoets is digitaal en op papier af te nemen. De digitale toets is adaptief, zo maakt iedere leerling de toets op maat.

Objectief en vertrouwd

De doorstroomtoets bestaat uit een aantal verplichte onderdelen: Lezen, Taalverzorging en Rekenen. Zo krijg je een objectief beeld van waar je leerlingen staan op deze domeinen. De opgaventypen sluiten aan op het leerlingvolgsysteem van Leerling in beeld en is daarmee in lay-out en opgaventypen vertrouwd voor leerlingen. De toets is ook naast andere leerlingvolgsystemen te gebruiken.

Opzet van de toets

Mix van open vragen en meerkeuzevragen

  • Lezen (meerkeuzevragen)
  • Taalverzorging (open vragen en meerkeuzevragen)
  • Rekenen (open vragen en meerkeuzevragen)

Uitgangspunten bij de opgaven

  • Aansprekende teksten bij Lezen
  • Spelling wordt o.a. getoetst met een dictee
  • Taal vormt geen struikelblok bij rekenopgaven

In het overzicht hieronder zie je de domeinen en subdomeinen per toetsonderdeel.

ToetsonderdeelDomeinenSubdomeinen
TaalLezenTechniek en woordenschat
Begrijpen
Interpreteren
Samenvatten
Opzoeken
TaalverzorgingSpelling niet-werkwoorden
Spelling werkwoorden
Leestekens
RekenenRekenenGetallen
Verhoudingen
Meten en meetkunde
Verbanden

Versies voor speciale leerlingen

We willen alle leerlingen een eerlijke kans geven om te laten zien wat ze kunnen. Ook kinderen die bijvoorbeeld dyslexie of een visuele beperking hebben. We ontwikkelen daarom speciale versies van de Leerling in beeld - doorstroomtoets. Deze versies kun je als school inzetten voor leerlingen die:

  • slechtziend zijn
  • kleurenblind zijn
  • een taalontwikkelingsstoornis hebben
  • dyslexie hebben

Op onze pagina ‘Speciale versies’ lees je er meer over:

Speciale versies

Praktische informatie

  • De Leerling in beeld - doorstroomtoets is in twee ochtenden afnemen en vraagt per ochtend ongeveer 2 uur tijd.
  • De leerling werkt per dag in een apart tekstboekje én opgavenboekje. Op deze manier hebben we de mogelijkheid om langere teksten aan te bieden.
  • Proeftoets: wil je helpen bij de ontwikkeling van de Leerling in beeld – doorstroomtoets én wil je jouw leerlingen laten kennismaken aan het begin van het jaar met het maken van een vergelijkbare toets? Doe dan mee met onze proeftoets. Je leest er op deze pagina meer over.

Voorbeeldtoetsen: maak kennis met de Leerling in beeld - doorstroomtoets

Om jou en je leerlingen kennis te laten maken met de Leerling in beeld - doorstroomtoets, hebben we voorbeeldtoetsen voor je klaarstaan. Digitaal en op papier. Goed om te weten: de digitale voorbeeldtoetsen zijn niet adaptief, de daadwerkelijke Leerling in beeld - doorstroomtoets is dat wel.

Bekijk voorbeeldtoetsen

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken