Eindexamens 2024:

N-termen kun je vinden op examenblad.nl. Ga hier direct naar onze webpagina voor leerlingen en docenten

Direct naar inhoud

'Het gaat om denken in toegevoegde waarde voor je klanten'

Mocht je een verkennend gesprek gaan voeren over de mogelijkheden van certificering of examens op de werkvloer, dan is de kans groot dat je met Willem-Jan aan tafel komt te zitten. Al zeggen we het zelf: hij, als echte Brabander, is prettig gezelschap. Zijn doel? In het gesprek de echte vraag naar boven halen om vervolgens samen uit te zoeken hoe die te beantwoorden binnen budget én met de hoogst mogelijke kwaliteit.

‘In mijn rol als business consultant heb ik veel contact met klanten: branche- en beroepsverenigingen, overheden of andere organisaties die iets willen met certificering. Soms weten ze al precies wat ze willen en hebben ze een goed doordacht en uitgewerkt plan. Soms heeft een organisatie slechts de behoefte het kaf van het koren te willen scheiden met een keurmerk. In beide gevallen is het voor mij de kunst om erachter te komen wat een organisatie nu precies voor ogen heeft met examinering. Soms kan het namelijk voor hetzelfde of zelfs minder geld, maar met meer kwaliteit. Dat is precies wat me aanspreekt in mijn functie, de combinatie van inhoud en commercie.’

Heb je een leuke baan?

‘Ik heb een heel leuke baan. De organisaties die ik spreek zijn heel divers en de daaruit voortkomende trajecten zijn daardoor allemaal anders. Van overheidsorganisaties, organisaties uit de financiële wereld tot ziekenhuizen. De ene keer praten we over duizenden afnames en dat zes keer per jaar. Het volgende gesprek heb ik met een kleine branche- en beroepsvereniging waar sprake is van maximaal 300 afnames per jaar. Ik kom zelf uit de wereld van het onderwijs en toetsen, maar ik leer hierdoor veel verschillende vakgebieden kennen. De verwondering die ik dan vaak bij zo’n kennismaking voel, die hoop ik ook te brengen bij mijn gesprekspartners als ík hun vertel over mijn wereld van examens en certificeringstrajecten.’

Met zijn achtergrond in het onderwijs als onderwijsmanager en hbo-docent beschikt Willem-Jan over de nodige basiskennis over toetsing en examinering. Willem-Jan: ‘Met verschillende onderwijskundige aantekeningen ben ik bekend met de praktijk van opleiding en bijbehorende examinering en certificering. Deze ervaringen neem ik mee in mijn gesprekken, daarmee ben ik een gesprekspartner op inhoud. Dat verrast mensen in het werkveld nog weleens. Positief.
Ik kan meepraten over de inhoud, de vormgeving van het proces én het commerciële gedeelte, inclusief de bijbehorende kritische vragen stellen.’
‘Ik geloof dat ik daarmee een duidelijke bijdrage lever aan de trajecten. Naast het aanscherpen van de vraag, neem ik onze klanten mee in het proces waarin we gaan bouwen aan het perfecte plaatje van de totale keten van toetsing en examinering. Hierbij werk ik natuurlijk samen met al mijn toetsdeskundige collega’s uit ons team. Zij pakken op een gegeven moment het project inhoudelijk op, waarna ik meer doorschuif naar die commerciële kant.’

De commerciële kant, wat is commercieel denken eigenlijk voor jou?

‘Als eerste: stel de klantvraag voorop. En denken in waarde. De kwaliteit die wij als Cito kunnen leveren representeert een bepaalde waarde voor de klant. De klant wil kwaliteit, ontzorging, betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en wij kunnen die waarden toevoegen. Ik zie een samenwerking dus echt als een uitwisseling van waarden. Commercieel denken is de balans daarin zoeken. Het moet een win-winsituatie zijn. Ik geloof dat Cito een toegevoegde waarde levert door de vraag aan te scherpen, in combinatie met Wat mag het kosten? en Hoe halen we daar zoveel mogelijk uit?’

Wat is het grootste misverstand dat mensen over jouw werk hebben?

Willem-Jan begint te lachen: ‘Dat mijn werk een kwestie is van prijsafspraken maken. Een soort van handjeklap. En een misverstand dat ik extern vaak tegenkom is dat men denkt dat certificeren niet zo ingewikkeld is. Heel vaak heeft dat te maken met kwaliteitsbesef. Voor sommige organisaties is 'ongeveer' gewoon voldoende. Maar er zijn ook organisaties, ministeries en branche- en beroepsverenigingen waarbij een examen bepalend is of iemand bijvoorbeeld zijn werk mag uitvoeren. Zij moeten (soms vanuit een wettelijke verplichting) kiezen voor de hoogste kwaliteit. Zij merken dan vaak pas in ons gesprek dat betrouwbaar certificeren zeg maar 16 slagen dieper gaat dan men ooit heeft bedacht. Dat maakt het ook weer uitdagend en bijzonder. We gaan dan samen op avontuur, ik neem ze mee en samen zetten we een mooi traject in.’

Zijn er al projecten waar je bijzondere herinneringen aan hebt?

Willem-Jan: ‘Er zijn projecten die heel fijn zijn, omdat er een goed contact is met de opdrachtgever. Daar kan ik meerdere voorbeelden van noemen. Wanneer voor een organisatie kwalitatief goede en betrouwbare examens vereist zijn vraagt dat een intensieve samenwerking. Zeker in zo'n beginperiode van Covid.
Maar ik denk ook aan het project Medisch Rekenen, waar we door goed te luisteren naar onze klanten een vervolgstap zetten. Medisch Rekenen is nu een online omgeving voor oefenen en toetsen, iets waar duidelijk behoefte aan is. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met het assessmentbureau MatchQ ben ik bijvoorbeeld aan het onderzoeken hoe we elkaar kunnen versterken om de competenties van professionals nóg beter boven tafel te krijgen. Op die manier krijgen hun klanten professionals aangeboden die nóg beter matchen met de specifieke wensen van de klant. En weer een heel andere partner is OV NL waar de we Boa OV examens voor verzorgen.
Het belangrijkste in alle samenwerkingen is dat Cito een betrouwbare gesprekspartner is én blijft. Dat je blijft werken aan de relatie.’

Waar haal jij de meeste voldoening uit in je werk?

‘Ik zit sowieso elke avond blij op de bank, maar het geeft een goed gevoel als klanten teruggeven dat het lekker loopt. Ik wil graag het verschil maken en het gevoel hebben zinvol bezig te zijn. Als ik de wereld ietsje beter kan maken, dan ben ik tevreden.’

Waar kunnen we jou buiten werktijd vinden?

‘Buiten, waarschijnlijk op het strand of op de golfbaan. Beetje bewegen is altijd fijn, vooral als het mooi weer is. Ik hou van beachvolleybal en golf. Beachvolleybal is echt een technische sport, waarbij je veel moet kunnen. Daarvoor moet je technisch, tactisch en strategisch goed zijn. Daarnaast houd ik van golf - hoog, hard en wijd - zoals we in Brabant zeggen. Ik vind golfbanen een fijne omgeving. Je speelt in de mooiste parken door heel Nederland. Omdat je grote afstanden moet overleggen is elke minimale beweging van invloed. Het is mentaal ook een heel interessante sport, je moet je elke slag weer concentreren. Ook na 16 compleet waardeloze slagen, de 17e weer vol overgave doen. Er zit iets van competitie tegen jezelf in.’

Hoe zie jij de toekomst van toetsing & examinering?

‘Ik denk dat zowel vorm als inhoud van toetsing en examinering veranderen. De waarde van diploma’s gaat veranderen. We hebben bijvoorbeeld nu één type advocaat, die kost 180 euro per uur. Ongeacht de moeilijkheid van je vraag, betaal je dat bedrag. Dat is een interessante regeling voor een advocaat, maar vanuit het perspectief van een klant heel vreemd. Ik denk dat er een differentiatie komt in wat nu nog zuilen van beroepen zijn. Zoiets als een ingebrekestelling kan ik in veel voorkomende gevallen ook schrijven en ik zou er geen 400 euro voor hoeven vragen. Bepaal in een vakgebied: wat moet je kunnen en waar moet je aan voldoen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Daar hoef je dan niet per se een complete hbo-studie of universitaire opleiding voor te volgen.’

‘Daarnaast voorzie ik wel ontwikkelingen in de vorm van examens. Het is nu nog heel gewoon om te reizen naar een bepaalde plek om een toets of examen te maken, maar er is al voldoende technologie om toetsing en examinering tijd- en plaats onafhankelijk te maken. Daarnaast is toetsing nog steeds heel talig. In Virtual Reality en met gamification kun je veel realistische situaties goed nabootsen. Dan doe je ook veel meer recht aan de potentie van mensen, want je toetst meer dan alleen kennis. Dat lijkt me een waardevolle ontwikkeling.’

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken