Direct naar inhoud

Constructie En Verwerking Van Vragenlijsten

Door: Heuvelmans, A.P.J.M. | 01-01-2006 Medewerkers van het Cito maken met regelmatig allerlei soorten invulformulieren, beoordelingsschema's, enquêteformulieren, vragenlijsten en dergelijke. De ervaring leert dat dit toch minder eenvoudig is dan het lijkt.

In deze notitie gaat het niet zozeer over (onderzoeks-) inhoudelijke problemen bij de constructie van 'vragenlijsten' (zoals we de bedoelde categorie producten in het vervolg zullen aanduiden), maar met name over productie- en verwerkingstechnische aspecten. Door relatief eenvoudige maatregelen bij het opstellen van vragenlijsten kan ervoor worden gezorgd dat er zonder veel extra inspanning (geld) getypt en ge-lay out kan worden, dat de hoeveelheid nabehandeling van het getypte werk door de Grafische Dienst of Drukwerkvoorbereiding binnen de perken blijft, en vooral ook, dat de verwerking door de Service Unit (SU-Operations) in de vorm van data entry (het zogeheten 'ponsen') zo efficiënt en foutvrij mogelijk verloopt. Ofschoon binnen een project het maken van een vragenlijst vaak slechts een bescheiden onderdeel zal zijn van alle werkzaamheden, is het toch van groot belang aan de constructie veel zorg te besteden. Het is niet alleen de professionele ethiek die dwingt tot het streven naar optimaliseren van dergelijke producten. Leerkrachten, scholen en anderen worden overspoeld door vragenlijsten. Het is gemakkelijk in te zien dat slechte vragenlijsten tot gevolg hebben dat het Cito snel goodwill verspeelt (daar heb je weer zo'n enquête van het Cito), dat non response toeneemt of dat bij het invullen en/of verwerken fouten ontstaan. Mag men verwachten dat een slechte vragenlijst secuur en serieus wordt ingevuld? We beginnen met enkele algemene adviezen vooraf.

Read more
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken