Belangrijk: Maak deze week je keuze voor de digitale of papieren Leerling in beeld - doorstroomtoets.

Na 8 december is het niet meer mogelijk om papieren toetsen in te plannen.

Direct naar inhoud

Adaptiviteit

De digitale Leerling in beeld - doorstroomtoets is vanaf schooljaar 2024-2025 adaptief. De moeilijkheid van de toets past zich aan het niveau van de leerling aan. Zo maakt iedere leerling een toets die past bij zijn/haar vaardigheidsniveau. Op deze pagina leggen we je uit wat adaptiviteit inhoudt en hoe leerlingen de toets maken.

Hoe werkt het adaptief toetsen bij de Leerling in beeld - doorstroomtoets?

Alle leerlingen maken op dag 1 dezelfde starttaak voor de onderdelen rekenen, lezen en taalverzorging. Op basis van hun resultaat op de starttaak krijgen de leerlingen op dag 2 makkelijkere of moeilijkere opgaven voorgelegd.

Dit kan voor ieder onderdeel anders zijn. Zo kun je bijvoorbeeld voor Lezen het makkelijkere vervolgdeel krijgen, terwijl je voor Rekenen en Taalverzorging het moeilijkere vervolgdeel maakt. Elke leerling doorloopt dus zijn eigen route, en kan op zijn eigen niveau de opgaven maken.

Op deze manier maken de leerlingen per onderdeel op dag 2 opgaven die zo goed mogelijk aansluiten bij hun niveau. Goed om te weten: elk toetsadvies is mogelijk, ongeacht of de leerling de makkelijke of moeilijke route maakt. Door opgaven op niveau aan te bieden, houd je leerlingen gemotiveerd. Ze raken minder snel ontmoedigd door te moeilijke vragen of verveeld door te makkelijke vragen.

De routes van adaptiviteit in beeld

Meer over multi-stage

Multi-stage is een vorm van adaptiviteit die goed aansluit bij de vaardigheid van de leerling. Deze vorm van adaptief toetsen heeft geen invloed op de uitslag, alle toetsadviezen liggen open (ongeacht welke vervolgtaak een leerling maakt). Dit maakt de adaptiviteit transparant en de toetsbeleving voor leerlingen zo optimaal mogelijk.

Een voorbeeld: kom je als leerling in de makkelijke route terecht? Dan kun je nog steeds een vwo-advies halen.

Kan ik nog toetsen op papier?

Jazeker! Cito biedt de Leerling de Leerling in beeld - doorstroomtoets ook in een papieren versie. Deze versie van de toets is lineair (niet adaptief), waarbij alle leerlingen dezelfde set opgaven krijgen.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken