Eindexamens 2024:

N-termen kun je vinden op examenblad.nl. Ga hier direct naar onze webpagina voor leerlingen en docenten

Direct naar inhoud

Beoordelen van leeruitkomsten in het hoger onderwijs

voor docenten(teams) betrokken bij beoordeling studenten

Volg de training Beoordelen van leeruitkomsten in het hoger onderwijs om te leren op welke wijze je op een betrouwbare en rechtvaardige manier leeruitkomsten kunt valideren, waarderen en erkennen. Ontwikkel de essentiële vaardigheden die nodig zijn om als volwaardig assessor van leeruitkomsten te kunnen optreden.

Wat gaan we doen?

De training Beoordelen van Leeruitkomsten in het hoger onderwijs combineert theorie en praktijk en duurt twee dagen.

Tijdens de training behandelen we eerst de kaders van beoordelen van assessments en portfolio’s in het hoger onderwijs. Daarna gaan we aan de slag met het materiaal van de eigen opleiding: hoe kom je tot een eerlijke en valide beoordeling? Ook laten we zien hoe overeenstemming tussen verschillende beoordelaars tot stand komt.

Thema’s die aan bod komen zijn onder andere:

  • Werken met en beoordelen van leeruitkomsten; wat is anders?
  • Methodisch beoordelen, WACKER-methode
  • Portfolio beoordelen en oordeel onderbouwen
  • Intersubjectiviteit en kalibratie
  • Assessment-/portfoliogespek voeren en beoordelen
  • Valkuilen van een beoordelaar; trap er niet in!
Leeruitkomsten zijn uitspraken over wat het individu kent, begrijpt en kan doen na de voltooiing van een leerproces. het bereiken van leeruitkomsten moet worden beoordeeld door middel van procedures op basis van duidelijke transparante criteria
Berkel van, B. H., Bax, A., & Joosten-ten Brinke, B. D. (Eds.). (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Bohn Stafleu en van Loghum.

Het resultaat

Na het doorlopen van de training voldoe je aan het functieprofiel Beoordelaar van de Nederlandse Vereniging van Examens (NVE):

  • Je kunt deskundig en methodisch beoordelen
  • Je kunt assessment- en/of portfoliogesprekken voorbereiden en afnemen d.m.v. een criteriumgericht interview
  • Je kunt assessments en portfolio’s beoordelen
  • Je kunt met collega’s tot een eenduidig oordeel komen

Elke training is maatwerk

Wanneer jullie het toetsprogramma en de procedures rondom het beoordelen van leeruitkomsten van de eigen opleiding als uitgangspunt willen hanteren, dan kunnen wij door middel van een uitgebreid intakegesprek deze training op maat aanbieden.

Voor wie

Docenten(teams) in het hoger onderwijs, die betrokken zijn bij het beoordelen van studenten.

Weetje

Meer flexibiliteit en vraaggerichtheid in het onderwijs heeft consequenties voor de manier van toetsen. Opleidingen kunnen hier rekening mee houden door de eindkwalificaties te vertalen in leeruitkomsten die herkenbaar zijn voor het werkveld. Door leerwegonafhankelijke toetsing kunnen studenten deze leeruitkomsten aantonen.


van, B. H., Bax, A., & Joosten-ten, B. D. (Eds.). (2017). Toetsen in het hoger onderwijs. Bohn Stafleu en van Loghum.

We helpen je graag verder

Wanneer je contact met ons opneemt, helpt Caroline je graag verder. Zij inventariseert je vragen, waarna we een programma op maat samenstellen en een offerte opmaken. Heb je nog andere vragen, we staan voor je klaar.

Mail ons!

Fijn om te weten: Cito is dé expert in examinering

  • Al 50 jaar nationaal marktleider op het gebied van beoordeling en toetsconstructie
  • Internationaal toonaangevend psychometrisch instituut
  • Wereldwijd erkend en behorend tot de top 5 van testing and assessment companies
  • Gespecialiseerd aanbod toetsen en examens voor het onderwijs en het bedrijfsleven
  • Deskundige en ervaren trainers
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken