Direct naar inhoud
Cito volgsysteem VO - drie leerlingen maken een selfie

Een completer beeld van je leerling

Wil je een completer beeld krijgen van je leerling? Een leerlingbeeld dat verder gaat dan een overzicht van de prestaties voor leesvaardigheid of rekenen-wiskunde? Start dan in schooljaar 2024-2025 met de nieuwe modules in het volgsysteem voor sociaal-emotioneel functioneren en leer-werkhouding.

Wat houdt een breder leerlingbeeld in?

Om je een breder beeld van de leerling te geven, maken we naast de kernvaardigheden ook het sociaal-emotioneel functioneren en de leer-werkhouding inzichtelijk. Waarom? Omdat er een wisselwerking is tussen deze aspecten en de prestaties van leerlingen voor de schoolvakken. Als een leerling bijvoorbeeld niet lekker in zijn vel zit, is het helemaal niet raar als bepaalde resultaten tegenvallen. En een leerling die moeite heeft met zelfstandig leren en werken, kan met wat extra gerichte aandacht soms opeens een groeispurt maken. Kortom, een completer beeld van je leerlingen kan helpen om het beste uit ze te halen.

Cito heeft afspraken gemaakt met de Onderwijsinspectie zodat scholen die de module sociaal-emotioneel functioneren gebruiken, deze kunnen inzetten om te voldoen aan de jaarlijkse verplichting om sociale veiligheid in kaart te brengen. Cito levert met goedkeuring van de school de resultaten van de Monitoring Sociale Veiligheid door aan de inspectie.

Cito volgsysteem VO - vier leerlingen tijdens de pauze

Sociaal-emotioneel functioneren

Dit instrument gaat over de intra-/interpersoonlijke kenmerken van de leerling en het school-/klasklimaat. Het geeft inzicht in: sociaal zelfbeeld, cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, gevoel van sociale veiligheid, pro-sociaal gedrag, zelfvertrouwen.

Voorbeeldvragen

Leer-werkhouding

Dit instrument geeft inzicht in: geheugen en stabiliteit (emotie, werkgeheugen), luister-/werkhouding (reactie-inhibitie, volgehouden aandacht, taakinitiatie en flexibiliteit) en zelfstandig leren en werken (plannen, organiseren en metacognitie).

Voorbeeldvragen

Praktische informatie

  • De module breed leerlingbeeld komt beschikbaar in schooljaar 2024-2025.
  • De module bestaat uit: 1 digitale taak voor leer-werkhouding en 1 digitale taak voor sociaal-emotioneel functioneren.
  • De digitale taak voor leer-werkhouding en de digitale taak voor sociaal-emotioneel functioneren kun je elk twee keer per jaar bij een leerling afnemen.
  • Inplannen van de taken kan via Cito Portal.
  • We adviseren je om 15 à 20 minuten per taak te reserveren.

Voorbeeld conceptrapportages

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken