
Leerling in beeld voor SO en SBO
In deze interactieve training nemen trainers (met ervaring in het SO/SBO) je mee in de mogelijkheden van Leerling in beeld voor het SO en SBO.
Jij weet welke omstandigheden je leerlingen nodig hebben om goed tot hun recht te komen. Hoe belangrijk het is aan te sluiten bij de belevingswereld. Je wilt ze uitdagen in hun ontwikkeling, ook op het gebied van taal en rekenen. Extra inzicht helpt je je aanbod af te stemmen op de behoeften van de leerlingen. Speciaal voor deze leerlingen ontwikkelden we de Toetsactiviteiten taal en rekenen: toetsen die passen bij je leerlingen. In praktische situaties lok je taal- en rekenvaardigheden uit en observeer je concrete doelen. De leerlingen kunnen laten zien wat ze kunnen en jij kunt je aanbod afstemmen op hun behoeften.
Momenteel werken we aan een nieuw instrument Taal en Rekenen voor het zml so. Met concreet materiaal waar nodig, en digitaal waar mogelijk. Het geeft informatie op het niveau van een leerdoel, maar ook inzicht in de vaardigheid van een leerling. Dit instrument vervangt de huidige toetsactiviteiten. De verwachting is dat het eerste gedeelte van dit instrument gereed is in 2023. Wil je op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van dit instrument en ander nieuws op het gebied van speciaal onderwijs?
Meld je dan aan voor de nieuwsbrief speciale leerlingen.Lees er alles over in onze nieuwsbrief:
Ga naar de nieuwsbrief van mei 2023Héél belangrijk: je kijkt niet alleen óf een leerling een vaardigheid kan uitvoeren, maar ook naar de manier waaróp hij of zij dat doet.
De reguliere LVS-toetsen voor primair en speciaal onderwijs zijn voor veel zml-leerlingen te moeilijk en/of passen niet bij hun belevingswereld. Deze groep is vaak niet genoeg vertrouwd met toetssituaties en dat belemmert ze om te laten zien wat ze kunnen. Speciaal voor deze groep ontwikkelden wij toetsactiviteiten. Je toetst in een natuurlijke, praktische situatie. Je observaties zet je om naar toetsscores. Deze toetsscores vertaal je naar een niveau op de zml-leerlijnen (van CED en Rekenboog.zml) of naar een schatting van de ontwikkelingsleeftijd.
Bij Taal breng je vaardigheden op het gebied van mondelinge communicatie in kaart.
Bij Rekenen breng je vaardigheden op de volgende gebieden in kaart:
Voor elke leerling kies je een toets die past bij zijn of haar niveau:
Met de toetsen werk je volgens de cyclus signaleren, analyseren, plannen, handelen.
Alle afname-instructies, keuzes en tips vind je in de leerkrachtmappen. De resultaten van de toetsen verwerk je eenvoudig met het Computerprogramma LOVS of handmatig met de formulieren in de map.
Toetsen maken we samen! Zo is de keuze voor de context van de toetsactiviteiten gemaakt op basis van interesses binnen de doelgroep zml en op basis van diverse pilots in de scholen
In deze interactieve training nemen trainers (met ervaring in het SO/SBO) je mee in de mogelijkheden van Leerling in beeld voor het SO en SBO.
Goed beoordelen kun je leren en oefening baart kunst. Dat is de essentie van het gecombineerde traject Training & Certificering Taalbeoordelaar.
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen