Vakgebied: leesvaardigheid, primair onderwijs
Tijdsduur: maximaal een half jaar
Start: begin 2025
Binnen de overheidsdoorstroomtoets DOE willen we kijken naar vernieuwende manieren om leesvaardigheid te toetsen. De DOE meet de vaardigheid van leerlingen uit groep 8 op drie verschillende onderdelen, namelijk rekenen, taalverzorging en lezen. Een vorm van leesvaardigheid die momenteel nog niet in de DOE zit, is meervoudig tekstbegrip. Dit houdt in dat leerlingen reflecteren op de inhoud van teksten door twee of meer teksten over één onderwerp te vergelijken. Welke mogelijkheden bestaan er om meervoudig tekstbegrip op groep 8-niveau te toetsen? Welke best practices zijn er nationaal en internationaal te vinden en wat zegt de onderzoeksliteratuur hierover? Hoe kan dit geoperationaliseerd worden in de DOE? Deze stageopdracht bestaat deels uit literatuuronderzoek, maar heeft ook een praktische component, waarbij je zelf onderzoek doet onder leerlingen uit groep 8.
Naast het uitvoeren van deze specifieke stageopdracht, kun je ook meelopen bij het team dat de DOE maakt.
Wat lever je op?
Een concreet adviesrapport waarin je adviseert over de haalbaarheid en toepasbaarheid van meervoudig tekstbegrip in de DOE, inclusief enkele voorbeeldopgaven.
Aan welk soort onderzoek denken wij?
- literatuuronderzoek
- gebruikerstesten met leerlingen
Wat vragen wij van jou?
Voor deze stage zijn we op zoek naar een enthousiaste en gedreven student die goed zelfstandig kan werken. Daarnaast vragen we van je dat jij:
- een relevante opleiding doet, bijvoorbeeld onderwijskunde/onderwijswetenschappen of een talenstudie.
- affiniteit hebt met toetsing in het primair onderwijs.
Nog vragen of solliciteren?
We vertellen je graag meer over deze stage. Neem gerust contact met ons op via hrm-info@cito.nl.