Fijne feestdagen!

Wij staan 2 januari weer voor je klaar.

Direct naar inhoud
Leerlingen primair onderwijs

Executieve functies

Cognitieve ontwikkeling is belangrijk, maar je wilt natuurlijk óók weten hoe leerlingen hun schoolwerk aanpakken. Hoe zit het met hun luister- en werkhouding? Kunnen ze zelfstandig leren en werken? Zitten er leerlingen in de groep die moeite hebben met het onthouden van instructies en die snel van slag lijken? Als dat het geval is, valt het natuurlijk niet mee om taal en rekenen onder de knie te krijgen. Met ons instrument Executieve functies, onderdeel van pakket Compleet, krijg je een goed beeld van elke leerling. Je ziet gelijk waarop je kunt focussen om elke leerling optimaal te laten groeien.

Het is heel waardevol om inzicht te krijgen in hoe een leerling het schoolwerk aanpakt.
Leerlingen primair onderwijs

Daarom Executieve functies

  • leerkrachtvragenlijst voor groep 3 t/m 8
  • leerlingvragenlijst voor groep 5 t/m 8
  • audio-ondersteuning voor alle leerlingen die daar baat bij hebben

Hoe ziet de afname eruit?

Het instrument bestaat uit vragenlijsten voor leerkracht én leerlingen. Vanaf groep 5 kan zowel de leerkracht als de leerling een vragenlijst invullen. Daardoor kun je ook een gesprek aangaan over de signaleringen. Hoe staan de leerlingen er zelf in en komt dat overeen met hoe je er als leerkracht naar kijkt? Dat bevordert het eigenaarschap. Soms is een gesprek niet nodig en wil je direct aan de slag met een leerling of een groep. In dat geval kun je de tips uit de handreiking gebruiken. Desgewenst kan voor een enkele leerling besloten worden tot nader onderzoek. Voor officiële diagnostiek is dit instrument niet geschikt.

  • Je kunt de vragenlijst voor leerlingen en de vragenlijst voor leerkrachten afzonderlijk inplannen in Leerling in beeld.
  • Je kunt de vragenlijsten op elk moment in het schooljaar inzetten (bijvoorbeeld één of twee keer). Je bepaalt zelf hoe je het instrument inzet en wie de vragenlijsten invult.
  • Vragenlijst leerkracht: één taak, 5 minuten per leerling
  • Vragenlijst leerling: één taak, 10-15 minuten (afhankelijk van de leessnelheid en wel/geen gebruik van verklanking)

Alle afname-instructies staan in Leerling in beeld.

Dit breng je in beeld

Het instrument geeft inzicht in hoe leerlingen hun schoolwerk aanpakken. Op verzoek van het onderwijsveld gebruiken we in de basis de elf executieve functies die SLO onderscheidt. Deze zijn verdeeld over drie categorieën:

  • categorie geheugen en stabiliteit. Het instrument bevat vragen over emotieregulatie en werkgeheugen.
  • categorie luister- en werkhouding. Het instrument bevat vragen over reactie-inhibitie, volgehouden aandacht, taakinitiatie en flexibiliteit.
  • categorie zelfstandig leren en werken. Het instrument bevat vragen over plannen, organiseren, timemanagement, doelgericht gedrag en metacognitie.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail klantenservice@cito.nl

Zoeken