Mag het in mijn moedertaal?
Onderzoek naar meertaligheid en toetsing
Een rekenopgave maken in een taal die je thuis niet spreekt? Dat kan lastig zijn. In de toetspraktijk wordt tot op heden nauwelijks rekening gehouden met talige diversiteit. Terwijl veel leerlingen een andere moedertaal hebben dan het Nederlands of in aanraking komen met andere vormen van talige diversiteit, zoals dialecten, gebarentaal en regionale talen. In dit project onderzoeken we of het verschil maakt als leerlingen toetsopgaven krijgen aangeboden in hun moedertaal. We leggen bestaande items in zowel het Nederlands als in de moedertaal voor aan meertalige leerlingen. Kunnen we de toetsbeleving van leerlingen beïnvloeden door deze gepersonaliseerde vorm van toetsing?
Bekijk ook innovatiethema Ruimte voor ieders talentKunnen we je helpen?
Stel je vraag via onze kanalen of kijk in de veelgestelde vragen.
Voor scholen: Vergeet niet om het brinnummer bij de hand te hebben en/of in de mail te vermelden, zodat we jouw vraag sneller kunnen behandelen!