- Onderzoek & Innovatie
- Portfolio
- Maatschappelijke thema's
- Leervertraging
Onderzoek naar leervertraging
Over de impact van onderwijs op afstand in coronatijd
De coronacrisis had nogal wat gevolgen voor het onderwijs. Scholen gingen op slot, leerlingen kreeg les op afstand en werkten thuis. De een onder betere omstandigheden en met meer hulp dan de ander. Welke gevolgen had de crisis op de ontwikkeling van leerlingen? Bij CitoLab deden (en doen) we regelmatig onderzoek naar de impact ervan op leerlingen en hun ontwikkeling.
Regelmatig onderzoek naar de effecten van schoolsluitingen en afstandsonderwijs in coronatijd
De onderzoeksresultaten delen we met het onderwijs en hier op onze website.
Rapporteren over leervertraging
In 2022 zetten we met gezamenlijke onderwijsveld een belangrijke stap in een complex dossier: hoe rapporteer je over leervertraging? Inmiddels lagen er namelijk verschillende ‘corona-studies’, uitgevoerd door verschillende partijen: Cito, het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs, Oxford University en anderen. In al deze studies ging het over de vraag in hoeverre afstandsonderwijs had gezorgd voor achterstanden in het leren. Maar de studies verschilden in wijze van analyseren en rapporteren. In 2022 zetten wij alle mogelijkheden op een rij om discussie te ontlokken en tot een breed gedragen ‘best practice’ te komen. Eind mei bespraken we deze bevindingen met een breed samengestelde groep: OCW, VO-raad, Universiteit Maastricht en CPB. Dat was spannend, maar de gewenste discussie ontstond. Voor ons was een belangrijk doel hiermee gehaald.
We hebben geleerd dat je eigenlijk niet van een ‘best practice’ kunt spreken. Er zijn verschillende manieren van analyseren en rapporteren. Elke manier heeft zijn voors en tegens.
Remco Feskens, directeur CitoLab (CitoLab-werkprogramma 2023)
Onderzoek brugklassers voor Staat van het Onderwijs
Kunnen we verwachten dat deze leerlingen scoren op een pre-coronaniveau?
Onderzoek corona en vo-leerlingen onderbouw
Globaal gezien vonden we in het vmbo en havo vaker (dat wil zeggen, bij meer domeinen of leerjaren) indicaties van corona-gerelateerde leerachterstanden dan in het vwo.
Onderzoek leergroei PO na tweede lockdown
Leerlingen in groep 4 t/m 7 zijn voor rekenen over het algemeen weer terug op het niveau van vóór de lockdown(s). De vraag is ten koste van welk onderwijsaanbod dit herstel plaatsvond.
Onderzoek kernvaardigheden vo
In opdracht van het ministerie van OCW brachten we eind april 2021 de effecten van de schoolsluitingen in beeld voor vwo-, havo- en vmbo-leerlingen in het 1e, 2e en 3e jaar. We keken daarbij naar leergroei op individueel niveau en onderzochten de beheersing van vijf kernvaardigheden: Nederlands en Engels leesvaardigheid en woordenschat, en Rekenen-Wiskunde. Onze onderzoeksdata waren afkomstig uit het Cito leerlingvolgysteem voor het voortgezet onderwijs.
Onderzoek brugklassers in coronatijd
Brugklassers hadden het zwaar in coronatijd. Groep 8-leerlingen die in 2020 de overstap maakten naar het vo, stroomden in op een lager niveau en scoorden lager op toetsen voor Nederlands en rekenen-wiskunde.
Onderzoek: effecten afstandsonderwijs PO
Dat zo’n periode van thuisonderwijs gevolgen heeft, is logisch. Het zou toch raar zijn als leerlingen gewoon in hetzelfde tempo waren doorgegroeid?
Kunnen we je helpen?
Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.
Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.