Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Kringloop

Toetsen kunnen we niet makkelijker maken, maar wel leuker

De standaard toetsopstelling waarin we leerlingen vragen om te bewijzen dat ze bepaalde stof beheersen, is gericht op soberheid en focus: tafels uit elkaar, stil zijn en stil zitten. Het is goed bedoeld, maar past niet altijd bij hoe leerlingen graag werken. Wat nu als we een toetsomgeving creëren die juist uitdaagt en aanmoedigt? Eén die leerlingen in beweging zet en past bij hoe ze dagelijks leren? In dit project ontwikkelden we Kringloop, een toetsomgeving waarin leerlingen via gps-technieken de vragen in hun eigen omgeving gaan ontdekken.

Hoe werkt Kringloop?

Voor docenten

De toetsvragen in Kringloop hebben betrekking op plekken die je in de directe omgeving van vrijwel elke middelbare school vindt. Denk hierbij aan een supermarkt, fietsenstalling of afvalcontainer. Jij hebt de vrijheid om de specifieke locaties te selecteren rondom de school die naadloos aansluiten op de vragen.

Je kan op twee verschillende manieren de Kringloop-route maken:

  1. Vanaf je bureau, door de coördinaten van de locaties in de toetsomgeving in te voeren. Je kan de coördinaten via Google Maps gemakkelijk opzoeken.
  2. Of je gaat zelf de route alvast lopen. Onderweg kan je de locaties die je graag in de Kringloop-route wilt opslaan in de toetsomgeving.

Voor leerlingen

Zodra de GPS-punten zijn vastgelegd in de toetsomgeving, gaan de leerlingen op pad. Met hun vertrouwde smartphones in de hand, verkennen ze stap voor stap de omgeving. Op het moment dat een leerling zich in de buurt van een GPS-punt bevindt, wordt automatisch een vraag onthuld die hun nieuwsgierigheid prikkelt. De vragen moedigen de leerlingen aan om de omgeving met aandacht te bekijken. Eenmaal de vraag beantwoord, krijgt de leerling meteen waardevolle feedback. Hierdoor wordt de opgedane kennis en de fysieke locatie direct met elkaar gelinkt, wat er voor zorgt dat ze de informatie nog beter onthouden.

In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een Kringloop-route.

Bevorderen van maatschappelijk bewustzijn in eigen omgeving

Met de digitale omgeving Kringloop focussen we ons op het maatschappelijk bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo). Als uitgangspunt nemen we de Sustainable Development Goals (SDG's). Dit zijn 17 doelen om van de wereld een betere, duurzamere plek te maken tegen het jaar 2030, vastgesteld door de Verenigde Naties. Met Kringloop gaan leerlingen zelf op pad in hun eigen omgeving, want de SDG-doelen zijn overal. Ook bij jou om de hoek!

Marica Balk
De gedachte is dat het zien van deze thema's in de eigen omgeving op een natuurlijke manier de kennis en het handelen van leerlingen 'unlockt'. De eigen omgeving maakt het 'echt', het triggert het bewustzijn. In de eerste versie van het prototype staat SDG 12, verantwoorde consumptie en productie, centraal.

Marica Balk, projectleider Kringloop

Wist je dat...

voor het lopen van Kringloop geen internet nodig is? De kaart met de GPS-punten kan vooraf via het WiFi netwerk (van school) gedownload worden. De antwoorden kunnen eenmaal terug op school weer verstuurd worden, zodra er weer WiFi verbinding is. Zo kunnen leerlingen zonder gebruik van mobiele data de vragen op de Kringloop-route beantwoorden!

Geleerde lessen uit het Kringloop-project

Sinds 1 januari 2024 is het gebruik van mobiele telefoons op middelbare scholen verboden. Behalve voor educatieve doeleinden, wat wel extra toezicht vereist. Wanneer leerlingen zelfstandig op pad gaan, zoals bij Kringloop, is het lastig dit toezicht op het gebruik van de telefoon te behouden. Wij willen de kennisontwikkeling verrijken, maar niet verstoren. En dat maakt een doorontwikkeling van Kringloop dubbel. Daarom hebben we besloten het Kringloop-project af te ronden en de geleerde lessen mee te nemen naar volgende innovaties.

Wat we hebben geleerd en meenemen naar volgende innovaties:

  • De wifi-instellingen van de school maken het moeilijk om lokaal gegevens te downloaden. Dit zorgde ervoor dat de kaart met locaties niet altijd zichtbaar was, of het downloaden duurde te lang.
  • De automatische pop-up van de browser om locatie delen toe te staan, verschijnt niet op elke telefoon. Hiervoor moesten ze de instellingen van hun telefoon aanpassen, waardoor ze vaak afhaken.
  • De gps-verbinding was niet altijd stabiel, wat resulteerde in afwijkingen tussen de werkelijke en geregistreerde locatie. Dit veroorzaakte verwarring bij leerlingen: 'We stonden bij het station, maar de app liet de vraag niet zien.'
  • Het concept van buiten de klas leren wordt door leerlingen gewaardeerd: 'Lekker buiten lopen, lekker praktisch'.
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken