Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie vergrootglas

Verbetering leesvaardigheidsonderwijs

Samenwerkingstraject met Universiteit Twente, Radboud Universiteit en Expertisecentrum Nederlands

In dit meerjarenproject zetten we de nieuwste AI-technieken in om het onderwijs in leesvaardigheid te verbeteren. We ondersteunen het leesonderwijs met een innovatieve koppeling tussen automatische taalspraakherkenningen en learning analytics. Maar: tools voor automatische spraakherkenning kunnen de spraak van álle Nederlandse leerlingen nog niet herkennen. We maken daarom eerst de techniek klaar voor breed gebruik in het onderwijs. Vervolgens onderzoeken we in hoeverre een koppeling met learning analytics-technieken leraren kan ondersteunen om leesproblemen op te sporen en het leesonderwijs individueel in te richten. We vertalen onze bevindingen naar praktische tools voor in de klas.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

Onderdeel van ASTLA: promotieonderzoek

Max van der Velde voert zijn promotieonderzoek uit binnen het NWO-project ASTLA. Over het meten van vloeiend lezen om leerkrachten te helpen bij het tijdig opsporen van leesproblemen.

Lees meer
Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken