Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

Beeldverhaal

Spreekvaardigheid beoordelen met een app

Spreekvaardigheid beoordelen is een kunst. Je wilt weten of een leerling een verhaal vertelt met een kop en een staart. Maar ook of de leerling goede zinnen maakt en bijvoorbeeld werkwoorden goed vervoegt. Zoveel om op te letten! Bij CitoLab ontwikkelden we Beeldverhaal. Een app die je helpt om de spreekvaardigheid van leerlingen in groep 3 t/m 6 in beeld te brengen. Beeldverhaal werd al bekroond met de Innovatie Award op de NOT 2019.

Bekijk ook innovatiethema De klas van morgen
CitoLab - Beeldverhaal

Zo geeft Beeldverhaal zicht op spreekvaardigheid

  • Een app, bruikbaar via telefoon, tablet, chromebook en browser.
  • Lokt je leerling uit een verhaal te vertellen. Jij kunt achteraf, in alle rust, de opname terugluisteren en analyseren hoe het is gegaan.
  • In de toekomst mogelijk met automatische analyses voor spreekvaardigheid, vloeiendheid, zinslengte en grammatica.

App met twee verhaallijnen

De Beeldverhaal-app bevat twee verhaallijnen. Elke verhaallijn toont vier plaatjes en vraagt je leerling hier een verhaal bij te vertellen. Plaatje voor plaatje maakt je leerling zijn verhaal, helemaal in eigen tempo.

De app neemt de verhalen op en jij kunt de opname later terugluisteren. Daarbij kun je de ingesproken teksten beoordelen op onder andere vloeiendheid, woordenschat en zinsbouw. Ook eventuele haperingen en denkpauzes kun je markeren.

Beeldverhaal is nu verbeterd met twee verhaallijnen. Daardoor krijgen leerlingen twee keer de kans een verhaaltje te vertellen. En wij kunnen weer gerichter onderzoek doen.

Emmelien van der Scheer, onderwijskundig onderzoeker

Beeldverhaal en taal-spraaktechnologie

Beeldverhaal neemt ingesproken verhalen van leerlingen op. Met automatische spraakherkenning willen we die verhalen graag omzetten naar geschreven tekst. Als leerkracht kun je het spreekvaardigheidsniveau van je leerlingen dan nog handiger analyseren. Alleen: het omzetten van ingesproken naar geschreven tekst is zo makkelijk nog niet.

Heel veel data van kinderstemmen nodig

Om de spraakherkenner voor volwassenen aan te passen aan kinderspraak zijn veel data van kinderstemmen nodig, waarmee de spraakherkenner getraind kan worden. In huidige projecten of producten waar deze technologie gebruikt wordt, gaat het vaak om leren lezen. Automatische Spraakherkenning werkt dan aardig, omdat je van tevoren weet wat leerlingen gaan voorlezen. Bij Beeldverhaal is dat niet het geval, en dat maakt het complex.

Informatie halen uit kinderstemmen

Over het algemeen is automatische spraakherkenning bij kinderen een stuk moeilijker dan bij volwassenen. Zo hebben kinderen kortere stembanden die sneller trillen. Dat maakt het lastiger om informatie uit kinderstemmen te halen. Ook is kinderspraak variabel, onder andere omdat kinderen snel groeien, waardoor de lengte van hun stembanden en spraakkanaal varieert. Daarnaast produceren kinderen meer aarzelingen en afgebroken woorden dan volwassenen.

CitoLab - Beeldverhaal

In de prijzen

Beeldverhaal werd bekroond met de Innovatie Award op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling 2019.

Wetenschappelijke samenwerking

Beeldverhaal staat of valt met goed werkende taal-spraaktechnologie voor het basisonderwijs. Het onderzoek hiervoor doen we samen met de Radboud Universiteit (Centre for Language and Speech Technology).

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken