
Procesdata vóór de schermen
Als leerlingen een toets maken, vergaren we ook procesdata. We zien hoe lang ze
over een opgave doen, welke bewerkingen ze met een digitale rekenmachine
uitvoeren, etc. Al deze informatie kan voor leraren interessant zijn. Welke oplossingsstrategieën
gebruiken bijvoorbeeld leerlingen die het antwoord goed hebben?
En welke strategieën gebruiken leerlingen die de vraag fout maken? Als vervolg op
het onderzoeksproject ‘Meten achter de schermen’ willen we een prototype
ontwikkelen dat procesdata vóór de schermen toont. Als een glazen box. Wanneer
we procesdata op een gebruiksvriendelijke manier weten te visualiseren, kunnen
we in gesprek over de gewenste informatie en kunnen we docenten op den duur handvatten
geven voor in de klas.
Spitten door procesdata: een monnikenwerk
“Ineens komt dan de mens achter de data in beeld. En daar zoek ik naar.”
Quote van Eva de Schipper over het onderzoek naar Procesdata áchter de schermen. Meer lezen? Open het interview met Eva de Schipper (OK&I werkprogramma 2021)