Direct naar inhoud
CitoLab - illustratie programma's

SchrijfBlik

AI gedreven schrijfomgeving

Steeds meer leerlingen gebruiken generatieve AI voor hun schrijfopdrachten. Het beoordelen van enkel het eindproduct is daardoor geen eerlijke meting meer van de vaardigheid schrijven. Maar het verbieden ervan lijkt ons niet de oplossing. Schrijven omvat inmiddels ook de inzet van generatieve AI. In dit project doen we ontwerpgericht onderzoek naar een combinatie van product- en procesbeoordeling bij schrijfopdrachten.

Bekijk ook innovatiethema De waarde van data

Dit is SchrijfBlik

  • AI gedreven omgeving (in ontwikkeling) waarin leerlingen thuis schrijfopdrachten kunnen maken
  • Leerlingen kunnen naast het schrijven van een tekst al hun vragen stellen aan chatbot Blikkie én vice versa
  • Docenten krijgen inzicht in het proces én gebruik van AI van hun leerlingen
Met SchrijfBlik krijgt zowel de leerling als docent zicht op het gebruik van AI tijdens een schrijfopdracht. Van de geschreven teksten, de chatberichten tussen de leerlingen en Blikkie, tot alle gemaakte stappen. Je kan het allemaal inzien.

Ervaringen uit de onderwijspraktijk

Wat zijn jouw ervaringen met het gebruik van AI bij schrijfopdrachten in het voortgezet onderwijs? Hoe gaat jouw school daarmee om? Mogen leerlingen gebruik maken van AI of juist niet? Wij zijn benieuwd! Door jouw ervaringen met ons te delen, kunnen wij het prototype SchrijfBlik nog verder uitwerken.

Deel jouw ervaringen

Gebruik van generatieve AI in het onderwijs

Generatieve AI (GenAI) kan op een positieve manier een bijdrage leveren aan het onderwijs, maar vraagt een heroverweging van hoe de kennis en vaardigheden van leerlingen eerlijk beoordeeld kunnen worden. In juni 2024 stelden we via Teacher Tapp NL drie vragen over het gebruik van GenAI in het onderwijs aan leraren uit het po, vo, mbo en ho. Gemiddeld werd elke vraag door 735 leraren beantwoord, voornamelijk uit het vo. We konden hieruit drie interessante inzichten halen:

  1. Steeds meer docenten merken dat hun leerlingen GenAI, zoals ChatGPT, gebruiken in hun lessen. 90% van de 415 bevraagde vo-docenten geven aan dat hun leerlingen waarschijnlijk gebruik maken van GenAI.
  2. Daarnaast geven deze docenten aan dat een groot deel van de leerlingen GenAI niet alleen als hulpmiddel gebruikt, maar ook om hun schooltaken te ontwijken. Dit kan een eerlijke beoordeling in de weg zitten, omdat docenten hierdoor zelfgemaakt werk en genereerd werk niet goed van elkaar kunnen onderscheiden.
  3. Met deze reden heeft z'n 50% van de vo-docenten hun opdrachten en/of beoordeling al aangepast, nog eens 17% van hen geeft aan dit te willen gaan doen.

Medewerker aan telefoon

Kunnen we je helpen?

Je kan bij CitoLab terecht voor onderwijskundige- en psychometrische vraagstukken en voor innovatieve prototypes rondom toetsing. Stel je vraag via ons contactformulier of mail direct naar citolab@cito.nl. Blijf op de hoogte via onze CitoLab LinkedIn.

Heb je een vraag over Leerling in beeld, de doorstroomtoetsen of de Centrale Toetsen en Examens? Stuur een mail naar klantenservice@cito.nl of bel (026) 352 11 11.

Bereikbaar Ma t/m vr 08.30 tot 15.00 uur
Bellen (026) 352 11 11
E-mail citolab@cito.nl

Zoeken